Obiekt

Tytuł: A good joke is worth a Nobel! On the educational values of some varieties of verbal humour ; Dobry żart Nobla wart! O edukacyjnych walorach niektórych odmian dowcipu słownego

PLMET:

kliknij tutaj, żeby przejść

Tytuł:

A good joke is worth a Nobel! On the educational values of some varieties of verbal humour  
Dobry żart Nobla wart! O edukacyjnych walorach niektórych odmian dowcipu słownego

Autor:

Krzyżewska, Jolanta

Temat i słowa kluczowe:

creative education   direct method   indirect method   humor   linguistic joke   verbal humor  
dowcip językowy   humor   metoda nie wprost   metoda wprost   twórcza edukacja   żart lingwistyczny

Abstrakt:

In the functioning of contemporary school, humour may stimulate many positive social phenomena – friendly interactions, creating a playful climate for task activities, problem solving in groups, etc. This allows for the implementation of „joyful education”, in the sense of creating the most favourable developmental conditions for the child to acquire knowledge. As the definition itself indicates, such education has creative qualities and is typical of the initial educational stages – pre- and early school education. Verbal humour, as a category of humour distinguished due to its exceptional heuristic value, seems to reveal another possibility – of treating it as a specific instrumentarium for solving or even spotting and formulating problems. It is this role of verbal humour which provides space for its applications in further stages of school education.  
Humor może odgrywać w funkcjonowaniu współczesnej szkoły rolę stymulatora wielu pozytywnych fenomenów społecznych – przyjaznych interakcji, kreowania zabawowego klimatu aktywności zadaniowej, grupowego rozwiązywania problemów itp. To wszystko umożliwia realizację „edukacji na wesoło”, czyli stwarzania dziecku najkorzystniejszych rozwojowo warunków zdobywania wiedzy. Nauka taka niejako na mocy definicji nosi znamiona twórczej i charakterystyczna jest dla początkowych etapów edukacji – przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Dowcip językowy – jako wyróżniona ze względu na wyjątkowy walor heurystyczny klasa humoru – zdaje się uczulać na kolejną możliwość: potraktowania go jako swoistego instrumentarium rozwiązywania, a nawet wyszukiwania i formułowania problemów. W tej właśnie roli daje się zastosować w kolejnych etapach edukacji szkolnej.

Miejsce wydania:

Wrocław

Wydawca:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Data wydania:

2017

Format:

application/pdf

Identyfikator:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89116

DOI:

10.34616/22.19.058

Język:

pol

Powiązanie:

Dziecko w sytuacjach uczenia się, s. 271-283

Właściciel praw:

Copyright by Jolanta Krzyżewska

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

4 lis 2020

Data dodania obiektu:

21 gru 2017

Liczba wyświetleń treści obiektu:

454

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

665

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94506

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji