Teacher as a key element of the educational environment of a young child in mathematics education
Nauczyciel jako kluczowy element środowiska edukacyjnego małego dziecka w nauczaniu matematyki
early school education
mathematics
math for children
math teacher
preschool education teacher
young child
edukacja przedszkolna
edukacja wczesnoszkolna
małe dziecko
matematyka
nauczyciel matematyki wczesnoszkolnej
Mathematics occupies a special position in the contemporary education. As a common language of man and nature, it is a crucial subject for the student’s future career in a world dominated by technology. On the other hand, it plays a social function adequate for its royal title: as befits a true queen, it ennobles or degrades, perpetuates the existing hierarchy or reshuffles it, punishes and rewards, disciplines and liberates. Research shows that a small child is a born mathematician, and a vast majority of kindergarten children show predispositions to learning this subject. Despite this fact, a widely shared belief sees mathematics as a knowledge for the chosen ones, and similar surveys, carried out for older pupils, seem to confirm this notion. In this paper, we propose a way out of this apparent paradox, by re-defining the role of a teacher in the mathematical education of a small child.
Matematyka zajmuje we współczesnej edukacji pozycję szczególną. Jako wspólny język człowieka i przyrody jest ona dyscypliną kluczową dla przyszłych losów ucznia w świecie zdominowanym przez technologię. Pełni ona także funkcję społeczną, adekwatną do tytułu królowej nauk: nobilituje lub degraduje, utrwala hierarchie lub pomaga dokonać przetasowań, karze i nagradza, dyscyplinuje i wyzwala. Badania potwierdzają, że predyspozycje w tym kierunku wykazuje zdecydowana większość kilkulatków. Mimo to w świadomości społecznej matematyka pozostaje wiedzą dla wybranych, a badania przeprowadzane na starszych rocznikach wydają się tę tezę potwierdzać. W pracy zaproponowano drogę wyjścia z tego pozornego paradoksu, dzięki nowemu zdefiniowaniu roli, jaką w procesie edukacji matematycznej małego dziecka odgrywa nauczyciel.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89112 ISBN 978-83-62618-30-9
Dziecko w sytuacjach uczenia się, s. 217-225
Copyright by Małgorzata Dobrowolska
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Jan 23, 2023
Dec 21, 2017
187
216
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94502
Edition name | Date |
---|---|
Nauczyciel jako kluczowy element środowiska edukacyjnego małego dziecka w nauczaniu matematyki | Jan 23, 2023 |
Szczyrba- Poroszewska, Joanna
Malec, Anna
Chybicka, Małgorzata Kozłowska, Wiesława Łechtańska, Ewa
Olejnik-Krupa, Emilia
Kisiel, Mirosław