Obiekt

Tytuł: Teacher as a key element of the educational environment of a young child in mathematics education ; Nauczyciel jako kluczowy element środowiska edukacyjnego małego dziecka w nauczaniu matematyki

PLMET:

kliknij tutaj, żeby przejść

Tytuł:

Teacher as a key element of the educational environment of a young child in mathematics education  
Nauczyciel jako kluczowy element środowiska edukacyjnego małego dziecka w nauczaniu matematyki

Autor:

Dobrowolska, Małgorzata

Temat i słowa kluczowe:

early school education   mathematics   math for children   math teacher   preschool education teacher   young child  
edukacja przedszkolna   edukacja wczesnoszkolna   małe dziecko   matematyka   nauczyciel matematyki wczesnoszkolnej

Abstrakt:

Mathematics occupies a special position in the contemporary education. As a common language of man and nature, it is a crucial subject for the student’s future career in a world dominated by technology. On the other hand, it plays a social function adequate for its royal title: as befits a true queen, it ennobles or degrades, perpetuates the existing hierarchy or reshuffles it, punishes and rewards, disciplines and liberates. Research shows that a small child is a born mathematician, and a vast majority of kindergarten children show predispositions to learning this subject. Despite this fact, a widely shared belief sees mathematics as a knowledge for the chosen ones, and similar surveys, carried out for older pupils, seem to confirm this notion. In this paper, we propose a way out of this apparent paradox, by re-defining the role of a teacher in the mathematical education of a small child.  
Matematyka zajmuje we współczesnej edukacji pozycję szczególną. Jako wspólny język człowieka i przyrody jest ona dyscypliną kluczową dla przyszłych losów ucznia w świecie zdominowanym przez technologię. Pełni ona także funkcję społeczną, adekwatną do tytułu królowej nauk: nobilituje lub degraduje, utrwala hierarchie lub pomaga dokonać przetasowań, karze i nagradza, dyscyplinuje i wyzwala. Badania potwierdzają, że predyspozycje w tym kierunku wykazuje zdecydowana większość kilkulatków. Mimo to w świadomości społecznej matematyka pozostaje wiedzą dla wybranych, a badania przeprowadzane na starszych rocznikach wydają się tę tezę potwierdzać. W pracy zaproponowano drogę wyjścia z tego pozornego paradoksu, dzięki nowemu zdefiniowaniu roli, jaką w procesie edukacji matematycznej małego dziecka odgrywa nauczyciel.

Miejsce wydania:

Wrocław

Wydawca:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Data wydania:

2017

Format:

application/pdf

Identyfikator:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89112

DOI:

10.34616/22.19.054

Język:

pol

Powiązanie:

Dziecko w sytuacjach uczenia się, s. 217-225

Właściciel praw:

Copyright by Małgorzata Dobrowolska

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

4 lis 2020

Data dodania obiektu:

21 gru 2017

Liczba wyświetleń treści obiektu:

115

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

142

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94502

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji