Obiekt

Tytuł: The right of a child to education on the background of children’s rights concept ; Prawo dziecka do nauki na tle idei praw dziecka

PLMET:

kliknij tutaj, żeby przejść

Tytuł:

The right of a child to education on the background of children’s rights concept  
Prawo dziecka do nauki na tle idei praw dziecka

Autor:

Lewandowska, Antonina

Temat i słowa kluczowe:

Convention on the Rights of the Child   the right of a child to education  
Konwencja o prawach dziecka   prawo dziecka do nauki

Abstrakt:

The right of a child to education perceived not as a duty or a need, but in a strictly legal sense of this notion, is a State’s obligation to ensure a child with conditions to overall development and education. This issue is in its core bond with the domain of human rights. Development of this idea of rights derived from the nature of human being has gained momentum only in the twentieth century. Because of it, a child is no longer an object of rights (e.g. of parental authority), but first and foremost their subject. A wide catalogue of minor’s rights has its roots developed in the international arena, and has been granted in the international legislation of general level before it was provided in constitutions or codes of particular states. Subsequently, this idea was implemented in the specific documents dedicated to this issue, such was first of all the Convention on the Rights of the Child. The right of the child to education, as one of the basic elements of the development of the youngest citizens is assured with a range of special guaranties. As exemplary one should invoke the framework conventions of the Council of Europe on the minorities, which ensures schooling for these groups, as well as possibility to learn own regional or minority language.  
Prawo dziecka do nauki, postrzegane nie jako obowiązek lub potrzeba, lecz w ściśle prawniczym rozumieniu tego pojęcia, to zobowiązanie państwa do zapewnienia dziecku warunków do wszechstronnego rozwoju i edukacji. Zagadnienie to jest w swej istocie związane z dziedziną praw człowieka. Rozwój tej idei praw wywodzących się z samej istoty człowieczeństwa nabrał tempa dopiero w XX wieku. Dzięki niemu dziecko nie jest już jedynie przedmiotem praw (władzy rodzicielskiej), lecz przede wszystkim ich podmiotem. Szeroki katalog praw najmłodszych swoje korzenie wywodzi z areny międzynarodowej i ugruntowany został w międzynarodowych aktach prawnych rangi ogólnej, zanim opisano to w konstytucjach i kodeksach poszczególnych państw. Dalej rozwijano tę dziedzinę w szczególnych dokumentach poświęconych temu zagadnieniu, przede wszystkim w Konwencji o prawach dziecka. Prawo dziecka do nauki, jako jedno z podstawowych elementów kształcenia najmłodszych obywateli, obwarowane jest szeregiem gwarancji szczególnych. Wymienić tu należy chociażby konwencje ramowe Rady Europy dotyczące ochrony mniejszości narodowych, zapewniające szkolnictwo dla takich grup lub naukę języka mniejszościowego bądź regionalnego.

Miejsce wydania:

Wrocław

Wydawca:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Data wydania:

2017

Format:

application/pdf

Identyfikator:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:89107

DOI:

10.34616/22.19.049

Język:

pol

Powiązanie:

Dziecko w sytuacjach uczenia się, s. 145-158

Właściciel praw:

Copyright by Antonina Lewandowska

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

4 lis 2020

Data dodania obiektu:

21 gru 2017

Liczba wyświetleń treści obiektu:

759

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

955

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/94497

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Nazwa wydania Data
Prawo dziecka do nauki na tle idei praw dziecka 4 lis 2020

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji