Obiekt

Tytuł: Franz Rosenzweig’s new teaching, the Lehrhaus and educational utopia ; Nowe nauczanie Franza Rosenzweiga, Lehrhaus i utopia edukacyjna

PLMET:

kliknij tutaj, żeby przejść

Tytuł:

Franz Rosenzweig’s new teaching, the Lehrhaus and educational utopia  
Nowe nauczanie Franza Rosenzweiga, Lehrhaus i utopia edukacyjna

Autor:

Maj, Janusz

Temat i słowa kluczowe:

dialogue   educational utopia   language   Lehrhaus   meeting   new teaching   new thinking   other beginning   speech  
dialog   inny   język   Lehrhaus   mowa   nowe myślenie   nowe nauczanie   spotkanie   utopia edukacyjna

Abstrakt:

The paper discusses Franz Rosenzweig’s new teaching approach and its effects on Judaic education renewal. It shows the new teaching based on dialogue (conversation) to challenge the academic method of knowledge acquisition by opting for the knowledge and experience of life and the relational meeting of students and teachers. The paper also highlights a relationship between the new teaching and the new thinking against the background of such philosophical categories developed by Rosenzweig as language, living speech, other and time. The interconnection between the new thinking and the new teaching brings to light utopian traits of the latter, demonstrates the necessity to produce a new type of teacher-pedagogue and explains the role of the Lehrhaus (Free Jewish House of Study in Frankfurt) in the renewal of Jewish identity and education.  
W artykule została przedstawiona koncepcja nowego nauczania Franza Rosenzweiga oraz jej znaczenie dla odnowy edukacji judaistycznej. Nowe nauczanie oparte na dialogu (rozmowie) zostało pokazane jako przełamujące akademicki sposób zdobywania wiedzy na rzecz wiedzy i doświadczenia życia oraz relacyjnego spotkania uczniów i nauczycieli. Innym ważnym aspektem podjętym w tekście jest uwidocznienie związku, jaki zachodzi między nowym nauczaniem i nowym myśleniem na tle wypracowanych przez Rosenzweiga kategorii filozoficznych, takich jak: język, żywa mowa, inny, czas. To wzajemne powiązanie nowego myślenia i nowego nauczania prowadzi do wydobycia obecnych w nim rysów utopijnych, ukazuje konieczność wypracowania nowego typu nauczyciela-pedagoga oraz ujawnia znaczenie Lehrhausu (Niezależnej Szkoły Żydowskiej we Frankfurcie) dla odnowy tożsamości i edukacji żydowskiej.

Miejsce wydania:

Wrocław

Wydawca:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Data wydania:

2017

Format:

application/pdf

Identyfikator:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:87505

DOI:

10.34616/22.19.138

Język:

pol

Powiązanie:

Utopia a edukacja, T. 3, s. 125-139.

Właściciel praw:

Copyright by Janusz Maj

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

4 lis 2020

Data dodania obiektu:

18 gru 2017

Liczba wyświetleń treści obiektu:

116

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

169

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/92828

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji