Obiekt

Tytuł: Challenges for education in the age of consumerist utopia ; Wyzwania dla edukacji w dobie utopii konsumpcyjnej

PLMET:

kliknij tutaj, żeby przejść

Tytuł:

Challenges for education in the age of consumerist utopia  
Wyzwania dla edukacji w dobie utopii konsumpcyjnej

Autor:

Brzeziński, Dariusz

Temat i słowa kluczowe:

econsumerist culture   education   Teremiski   utopia   Zygmunt Bauman  
edukacja   kultura konsumpcyjna   Teremiski   utopia   Zygmunt Bauman

Abstrakt:

In this paper I analyse Zygmunt Bauman’s concept of „consumerist utopia” in the context of the contemporary challenges for education. A significant part of Bauman’s work was dedicated to reflection on the nature of consumerist culture, with particular emphasis on the illusory – in his opinion – vision of happiness, it is built on. As far as the sociologist was concerned a critical and alternative thinking toward this kind of „consumerist utopia” should be developed. In this context he often referred to the importance of education that – as he demonstrated – was affected significantly in a result of the dominance of consumerist culture. According to Bauman, the role of education in liquid modernity should concentrate on stimulation and promotion of: openness, equal opportunities in life and sense of civic responsibility. It should be emphasized that his „utopian thinking” is this matter had an institutional dimension. Bauman became after the death of Jacek Kuroń a rector of the Common University in Teremiski near Bialowieża.  
Niniejszy artykuł poświęcony jest analizie koncepcji utopii konsumpcyjnej Zygmunta Baumana w pespektywie współczesnych wyzwań dla edukacji. Znaczą część swej twórczości socjolog poświęcił refleksjom nad naturą społeczeństwa konsumpcyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem złudnej – w jego przekonaniu – wizji szczęścia, na której jest ono zbudowane. Dowodził, że względem tej – jak ją nazywał – „zindywidualizowanej utopii” należy rozwijać myślenie krytyczne i alternatywistyczne. W tym kontekście często odnosił się on do znaczenia edukacji, która – jak twierdził – sama znacząco ucierpiała wskutek dominacji rynku konsumpcyjnego. Zdaniem Baumana rolą edukacji w świecie płynnej nowoczesności powinno być między innymi stymulowanie i propagowanie otwartości, wyrównywanie szans życiowych, a także wzmacnianie poczucia odpowiedzialności obywatelskiej. Godzi się przy tym podkreślić, że jego „myślenie utopijne” miało w tej materii nie tylko praktyczny, lecz także instytucjonalny wymiar. Bauman został bowiem po śmierci Jacka Kuronia rektorem Uniwersytetu Powszechnego w Teremiskach koło Białowieży.

Miejsce wydania:

Wrocław

Wydawca:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Data wydania:

2017

Format:

application/pdf

Identyfikator:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:87504

DOI:

10.34616/22.19.137

Język:

pol

Powiązanie:

Utopia a edukacja, T. 3, s. 112-124.

Właściciel praw:

Copyright by Dariusz Brzeziński

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

4 lis 2020

Data dodania obiektu:

18 gru 2017

Liczba wyświetleń treści obiektu:

77

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

125

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/92827

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji