Democracy, utopia, education
Demokracja, utopia, wychowanie
democracy theory
education
utopia
teoria demokracji
teoria edukacji
utopia
„Every discussion of democracy”, says Giovanni Sartori, „revolves around three concepts: sovereignty of the people, equality and self-government”. In these discussions, the credible linkage of this ideas and their full development, that is to say, adequate to the needs, complexity of functioning and size of a modern nation-state, it creates the image, and at the same time, the political promise of a sufficiently perfect society, that will be possible in the future through effective education. This article aims to develop an understanding of the relationship between selected democratic theories, the concept of utopia and education.
„Każda dyskusja o demokracji – twierdzi Giovanni Sartori – obraca się zasadniczo wokół trzech pojęć: suwerenności ludu, równości i samorządu”. W dyskusjach tych ich wiarygodne powiązanie ze sobą i pełne rozwinięcie, adekwatnie do potrzeb, złożoności funkcjonowania oraz rozmiarów nowoczesnego państwa narodowego, tworzy wyobrażenie, a zarazem polityczną obietnicę wystarczająco doskonałego społeczeństwa, możliwego do zrealizowania w przyszłości dzięki skutecznej edukacji. Artykuł ma na celu rozwinięcie rozumienia związków zachodzących między wybranymi teoriami demokracji, koncepcją utopii a edukacją.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:87498 ISBN 978-83-62618-28-6
Utopia a edukacja, T. 3, s. 11-31.
Copyright by Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 13, 2023
Dec 18, 2017
280
299
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/92821
Edition name | Date |
---|---|
Demokracja, utopia, wychowanie | Mar 13, 2023 |
Włodarczyk, Rafał Gromysz, Jowita. Red. Włodarczyk, Rafał. Red.