Dimensions of Citizenship and Nationality in the Area of Comprehensive Education: Experience of the Republic of Lithuania
Postawa obywatelska i tożsamość narodowa w podstawie programowej kształcenia ogólnego: doświadczenie Republiki Litewskiej
Grincevičienė, Vilija
Klimka, Libertas
citizenship
comprehensive education
ethnic culture
cultural heritage
identity
nationality
dziedzictwo kulturowe
kształcenie ogólne
kultura etniczna
postawa obywatelska
tożsamość
tożsamość narodowa
This paper is a discourse on what could be the present strategy of reinforcing the fundaments of the state. Has nationality, which is being instilled in public education as ethnic culture, lost its meaning for that purpose? The conclusions state that the reinforcement of ethnic culture is a goal of national importance and it has to be efficiently implemented in the institutions of education and culture. This is also important in the schools of national minorities in pursuance of closer cooperation and integrity of the society. The paper also contains insights about a slightly different view on integration in region’s cultural space, held by ethnic minorities in Lithuania.
Przedmiotem niniejszego artykułu jest dyskurs o tym, jaka strategia mogłaby być obecnie zastosowana dla umacniania podstaw państwowości litewskiej. Czy poczucie tożsamości narodowej, pojmowane w edukacji społecznej jako kultura etniczna, już zatraciło swoje znaczenie? A w ogóle jaka przyszłość czeka państwa narodowe? Czy dojdzie do ich stopienia się w zglobalizowanej przestrzeni światowej, czy też pozostaną one kolorowymi wyspami kulturowymi o aspekcie ekonomicznym i prawnym w integrowanej wspólnocie państw europejskich? W związku z tym dylematem rozpatrywane są również cele stawiane przed oświatą na Litwie.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:79547 ISSN 2451-2877
Multicultural Studies 1/2017, s. 141-153.
Copyright by Vilija Grincevičienė Copyright by Libertas Klimka
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 23, 2023
Jun 20, 2017
95
112
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/83963
Edition name | Date |
---|---|
Dimensions of Citizenship and Nationality in the Area of Comprehensive Education: Experience of the Republic of Lithuania | Mar 23, 2023 |
Dolata, Elżbieta
Nikitorowicz, Jerzy Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Szerląg, Alicja. Red. Walasek, Stefania. Red.
Zamecka-Zalas, Olga
Klimka, Libertas Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Szerląg, Alicja. Red. Walasek, Stefania. Red.
Wieszczak, Jakub Lebioda, Tadeusz. Promotor