Juridical construction of the public promise
Jurydyczna konstrukcja przyrzeczenia publicznego
theory of an unilateral legal act
unilateral legal act
offer addressed to unspecified numerous of unnamed persons
competition
theory of an offer
ordinary public promise
public promise
nature of public promise
public promise of award
przyrzeczenie publiczne nagrody konkursowe
oferta ad incertas personas
jednostronna czynność prawna
teoria oferty
istota przyrzeczenia publicznego
teoria policytacyjna
przyrzeczenie publiczne
przyrzeczenie publiczne zwykłe
konkurs
Czasopismo naukowe „Folia Iuridica Universitatis Wratislaviensis” ukazuje się od 2012 roku (do numeru vol. 3 no. 2/2014 ukazywało się pod tytułem „Folia Iuridica Wratislaviensis” ISSN 2299-8322). Zakres tematyczny tekstów obejmuje szeroko rozumiane zagadnienia z zakresu prawa publicznego i prywatnego, a także z historii i teorii prawa.
Streszcz. w jęz. ang.
Articles 919 to 921 of the Civil Code regulate the institution of the public promise. The Polish legal system distinguishes two types of the public promise i.e. the ordinary public promise and the public promise of award (i.e. the competition). Under the provisions of the public promise, whoever publicly announces an award, assumes the obligation to reward a person that will behave in a way defined by them. The institution thus defined constitutes an independent source of obligation. The most important question emerging in the analysis of the regulations mentioned above, is the one about the nature of the public promise. The Civil Code does not settle the issue clearly, and any attempt to answer that question causes a scientific dispute on the legal construction of the public promise, which so far has resulted in the emergence of two opposing theories explaining the sense of the public promise i.e. the theory of offer and the theory of unilateral legal act. The source of obligation is the criterion distinguishing between both these theories. According to the theory of offer, it is an agreement between the one who publicly announces the award and the performer of the activity or work (the public promise can be considered as an offer addressed to an unspecified number of unnamed persons; through the act of acceptance of an offer, a contract is concluded, constituting the source of obligation), while according to the theory of unilateral legal act, the source of obligation is a publicly made declaration of will of the one who announces the award, by which they show the will of rewarding a person who behaves in a way defined by them. Above all, the public promise is a social phenomenon, which is becoming increasingly meaningful and popular. Therefore, it is very important to treat the problem of the nature of the public promise with proper attention and commitment.
W artykułach 919 do 921 k.c. uregulowano instytucję zwaną przyrzeczeniem publicznym. W polskim systemie prawnym wyróżniamy dwa rodzaje przyrzeczenia publicznego, tj. przyrzeczenie publiczne zwykłe oraz przyrzeczenie publiczne nagrody konkursowej (zwane konkursem). Przez publiczne przyrzeczenie przyrzekający zobowiązuje się nagrodzić osobę, która zachowa się w określony przez niego sposób. Tak rozumiana instytucja stanowi samodzielne źródło zobowiązania przyrzekającego. Najważniejsze pytanie, które wyłania się na tle analizy ww. przepisów, to pytanie o istotę przyrzeczenia publicznego. Kodeks cywilny nie rozstrzyga tego problemu w sposób wyraźny, a próba odpowiedzi na to pytanie wywołuje spór naukowy w przedmiocie konstrukcji prawnej przyrzeczenia publicznego. Dotychczas wypracowano dwie przeciwstawne teorie objaśniające sens przyrzeczenia publicznego, tj. teorię oferty oraz teorię jednostronnej czynności prawnej. Kryterium leżącym u podstaw wyróżnienia obu tych teorii jest źródło zobowiązania przyrzekającego. Według teorii oferty będzie to umowa między przyrzekającym a wykonawcą czynności lub dzieła (przyrzeczenie publiczne stanowi ofertę skierowaną do nieokreślonej liczny nieoznaczonych osób; poprzez akt przyjęcia oferty dochodzi do zawarcia umowy, która stanowi źródło zobowiązania przyrzekającego). Natomiast według teorii jednostronnej czynności prawnej źródłem zobowiązania przyrzekającego będzie jednostronne oświadczenie woli przyrzekającego uczynione publicznie, przez które przejawia on wolę nagrodzenia osoby, która zachowa się w określony przez niego sposób. Przyrzeczenie publiczne to przede wszystkim zjawisko społeczne, zyskujące wciąż na znaczeniu i popularności. Dlatego też tak ważne jest, by do problemu istoty przyrzeczenia publicznego podejść z należną mu uwagą i zaangażowaniem.
journal
czasopisma online
dokument elektroniczny
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:79304 ISSN 2450-3932
(Prace Naukowe Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego)
Folia Iuridica Wratislaviensis
The use of this material is allowed only with accordance of applicable rules of fair use or other exceptions provided by law, and any broader use requires the permission of the authorized entity
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego
Making materials available on the basis of the agreement with the owner of the property copyrights
Udostępnianie na podstawie umowy z właścicielem majątkowych praw autorskich
Copyright by Natalia Gralewska
Library of the Faculty of Law, Administration and Economics
Biblioteka Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii
Jun 11, 2021
May 18, 2017
1 559
2232
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/83867
Edition name | Date |
---|---|
Jurydyczna konstrukcja przyrzeczenia publicznego | Jun 11, 2021 |
Myrna, Bogdan Kalisz, Tomasz. Red.
Olszewski, Leon (1940- ). Red.