Financing of cultural institutions by the communes and its impacts of VAT
Zasady finansowania instytucji kultury przez gminy i ich skutki w podatku VAT
finanse samorządowe
działalność kulturalna
VAT
dotacja
gmina
instytucja kultury
Cultural institutions as organizational units are included in the sector of public finances and manage their finances pursuant to the Act of 29 September 1994 on accounting. The cultural institutions operate in every community and municipality, and nowadays they have vigorously developed into active entities that initialise as well as organise cultural life of communities. Pursuant to the art. 28.3 of the Act on organization and management of cultural activity, an organizer, including a community council, is supposed to fund a cultural institution by the means of subsidies. Such subsidies, as a rule, have no direct connection with the price of goods and services provided by the cultural institution. An institutional subsidy is to ensure a running activity of the institution, whereas an investment grant is to cover the costs of investments. A subsidy for the performance of services and carrying out scheduled programmes is assigned to a specific activity. However, it is not affected by the number or value of the services provided by the cultural institution, as it does not directly influence the price of a given service. Therefore, the subsidies granted to the cultural institutions by communities/municipalities – as organizers – are not subject to taxation by VAT.
Instytucje kultury jako jednostki organizacyjne są zaliczane do sektora finansów publicznych i prowadzą gospodarkę finansową zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości. Instytucje kultury działają w każdej społeczności samorządowej, organizując życie kulturalne społeczności. Na mocy art. 28 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej organizator, jeśli jest nim gmina, to ona, przekazuje instytucji kultury środki finansowe w formie dotacji. Dotacje te, co do zasady, nie mają bezpośredniego związku z ceną towarów i usług świadczonych przez instytucję kultury. Dotacja podmiotowa służy zapewnieniu aktywności i funkcjonowania instytucji, natomiast dotacja inwestycyjna pokrywa koszty inwestycji. Dotacja związana ze świadczeniem usług i realizacją zaplanowanych programów jest przypisana do konkretnej działalności. Jednakże nie ma wpływu na liczbę lub wartość usług świadczonych przez instytucję kultury, ponieważ nie ma bezpośredniego wpływu na cenę danej usługi. Dlatego dotacje udzielone instytucji kultury przez społeczności/gminy – jako organizatorów – nie podlegają opodatkowaniu przez VAT.
Rutkowska-Tomaszewska, Edyta. Red.
Ćwiąkała-Małys, Anna. Red.
Zalcewicz, Anna. Rec.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:79014 ISBN 978-83-65431-06-6
(Prace Naukowe Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego) (Finanse i Rachunkowość / Zakład Zarządzania Finansami Instytutu Nauk Ekonomicznych ; nr 1)
The use of this material is allowed only with accordance of applicable rules of fair use or other exceptions provided by law, and any broader use requires the permission of the authorized entity
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego
Making materials available on the basis of the agreement with the owner of the property copyrights
Udostępnianie na podstawie umowy z właścicielem majątkowych praw autorskich
May 27, 2022
Mar 14, 2017
11 809
15989
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/82433
Edition name | Date |
---|---|
Zasady finansowania instytucji kultury przez gminy i ich skutki w podatku VAT | May 27, 2022 |
Ćwiąkała-Małys, Anna. Red. Karpińska, Marzena Red. Zielińska, Anetta. Rec.
Stelmaszczyk-Borszowska, Klaudia Miemiec, Wiesława. Red.
Ćwiąkała-Małys, Anna. Red. Karpińska, Marzena. Red. Wrzosek, Stefan. Rec.
Ćwiąkała-Małys, Anna. Red. Rutkowska-Tomaszewska, Edyta. Red. Majewska-Jurczyk, Barbara. Rec.