Obiekt

Tytuł: School. The Social Role of Heterotopia ; Szkoła. Społeczna rola heterotopii

PLMET:

kliknij tutaj, żeby przejść

Tytuł:

School. The Social Role of Heterotopia  
Szkoła. Społeczna rola heterotopii

Autor:

Archacka, Magdalena

Temat i słowa kluczowe:

heterotopia   place   space   Sacrum   Profanum   myth  
heterotopia   miejsce   przestrzeń   sacrum   profanum   mit

Abstrakt:

The aim of the text is a reflection over the social role of school in the context of the heterotopical nature of an institution. The theoretical frame is placed inside the concept of heterotopia as formulated by Michel Foucault. What becomes of particular importance for the conducted analysis is the category of school space as a primary location that is not completely desacralized. School emerges as a kind of anti-place, heterotopia, realistically performed utopia, a place where by noticing all of the relations present within our culture we find them suspended, reversed, gaining the form of the mirror-like reflection. The social role of the school heterotopia is therefore located within the function of compensation resulting from the creation of an illusion of the world that is ideal in its predictability and order. Also, gaining the meaning is the other function which I find in the sphere of myth – sacrum, which for the contemporary society is the category of success.  
Celem tekstu jest refleksja nad społeczną rolą szkoły w kontekście heterotopijnego charakteru instytucji. Ramę teoretyczną sytuuję w koncepcji heterotopii sformułowanej przez Michela Foucaulta. Szczególnego znaczenia dla prowadzonych analiz nabiera kategoria przestrzeni szkoły, jako miejsca pierwotnego, nie do końca zdesakralizowanego. Szkoła wyłania się jako rodzaj kontr-miejsca, heterotopii, realnie odgrywanej utopii, miejsca w którym dostrzegając wszystkie relacje obecne w naszej kulturze, odnajdujemy je zawieszone, odwrócone, zyskujące postać lustrzanego odbicia. Społeczną rolę heterotopii szkoły sytuuję w funkcji kompensacji wynikającej ze stworzenia iluzji świata doskonałego w swej przewidywalności i uporządkowaniu. Znaczenie zyskuje także druga funkcja odnajdowana przeze mnie w sferze mitu - sacrum, jakim dla współczesnego społeczeństwa staje się kategoria sukcesu.

Miejsce wydania:

Wrocław

Wydawca:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Współtwórca:

Włodarczyk, Rafał. Red.   Gromysz, Jowita. Red.

Data wydania:

2016

Format:

application/pdf

Identyfikator:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:78785

DOI:

10.34616/22.19.112

Język:

pol

Powiązanie:

Utopia a edukacja, T.1, s. 155-174.

Właściciel praw:

Copyright by Magdalena Archacka

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

27 lis 2020

Data dodania obiektu:

1 lut 2017

Liczba wyświetleń treści obiektu:

639

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

889

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/81199

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Nazwa wydania Data
Szkoła. Społeczna rola heterotopii 27 lis 2020

Obiekty Podobne

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji