Object

Title: Antonio Gramsci and Critical Pedagogy: Hegemony, Education, and the Tasks of Intellectuals ; Antonio Gramsci i pedagogika krytyczna. Hegemonia, edukacja i zadania intelektualistów

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Antonio Gramsci and Critical Pedagogy: Hegemony, Education, and the Tasks of Intellectuals  
Antonio Gramsci i pedagogika krytyczna. Hegemonia, edukacja i zadania intelektualistów

Creator:

Kruszelnicki, Wojciech

Subject and Keywords:

education   Gramsci, Antonio (1891-1937)   marxism   critical pedagogy   hegemony   ideology   emancipation  
edukacja   Gramsci, Antonio (1891-1937)   marksizm   pedagogika krytyczna   hegemonia   ideologia   emancypacja

Abstract:

This paper illuminates the intellectual inspirations that critical pedagogy, particularly in its form envisaged by Henry A. Giroux, has drawn from the work of Italian Marxist thinker – Antonio Gramsci. Herein I offer a reading of Gramsci’s seminal book of essays, „The Prison Notebooks”, and pinpoint its pedagogical relevance. I argue that it was Gramsci’s influence that prompted Giroux to develop the conception of “teachers as public intellectuals” and to examine such essential critical issues in education as culture and ideology, popular culture, subjectivity, student voice, and teachers’ leading role in a struggle for a reinvigorated public sphere and democratic society.  
W artykule tym pokazuję zasadniczy wpływ myśli Antonio Gramsciego na formowanie się i rozwój kilku koncepcji funkcjonujących w pedagogice Henry’ego A.Giroux, a także u innych autorów pracujących na polu pedagogiki krytycznej. Odczytuję tu „Notatki z więzienia” Antonio Gramsciego – książkę o przełomowym znaczeniu dla krytycznej filozofii edukacji. Dowodzę, że Girouxowska idea „nauczyciela jako publicznego intelektualisty” ma definitywnie swoje źródła w myśli Gramsciego, z której autor Theory and Resistance in Education czerpie również wtedy, gdy wypowiada się o zagadnieniach o krytycznej wadze dla edukacji, takich jak kultura i ideologia, kultura popularna, podmiotowość, uczniowski głos, wreszcie – wiodąca rola pedagogów w walce o odnowioną sferę publiczną i społeczeństwo demokratyczne.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Contributor:

Włodarczyk, Rafał. Red.   Gromysz, Jowita. Red.

Date issued:

2016

Format:

application/pdf

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:78781

DOI:

10.34616/22.19.108

Language:

pol

Relation:

Utopia a edukacja, T.1, s. 109-121.

Rights holder:

Copyright by Wojciech Kruszelnicki

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Object collections:

Last modified:

Nov 4, 2020

In our library since:

Feb 1, 2017

Number of object content hits:

279

Number of object content views in PDF format

353

All available object's versions:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/81194

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

This page uses 'cookies'. More information