Information about pupil given to parents by teachers of elementary education in the light of empirical studies
Informacje o uczniu przekazywane rodzicom przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w świetle badań empirycznych
Bąk, Olga Gochniak, Dorota Kotula, Barbara Sawrycz, Natalia
information from teacher
praise
criticism
elementary education
informacje od nauczyciela
pochwały
krytyka
edukacja wczesnoszkolna
The contemporary family in social and cultural contexts
Współczesna rodzina w kontekstach społecznych i kulturowych
Positive and negative information related to pupils’ functioning given to parents by the teacher plays an essential role in the modification of the child behaviour. The study presents the results of the investigation on information given by teachers: their characteristics, content, and their influence on a child's education. Opinions were analyzed from two perspectives: teachers and parents. Elementary school teachers took part in the study (N = 29) as well as parents of children from this level of the education (N = 57). A new questionnaire, devised by the authors, was applied. Results show that both groups participating in the study find information significant for the education. Respondents said that information is formulated “often” and is “quite extensive” and the various aspects of child’s functioning is included. Moreover, information from teachers is not one-dimensional, but often combines praise and criticism.
Informacje (pozytywne i negatywne) dotyczące funkcjonowania ucznia przekazywane rodzicom przez nauczyciela pełnią istotną rolę w modyfikacji zachowania dziecka. Praca przedstawia wyniki badania, którego celem było określenie czym charakteryzują się informacje przekazywane rodzicom przez nauczycieli, czego dotyczą, jak są przekazywane oraz jak oceniany jest ich wpływ na wychowanie. Opinie analizowano z dwóch perspektyw: nauczycieli i rodziców. W badaniu wzięli udział nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej (N = 29) i rodzice dzieci z tego poziomu kształcenia (N = 57). Zastosowano kwestionariusz ankiety własnego autorstwa. Wyniki wskazują, że obie grupy respondentów uważają informacje od nauczycieli za znaczące dla wychowania, twierdzą że formułowane są one często i są dość wyczerpujące, obejmują różne aspekty funkcjonowania dziecka. Ponadto, informacje od nauczycielinie mają jednostronnego charakteru, lecz najczęściej łączą ze sobą pochwały i uwagi krytyczne.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Piwowarczyk, Mirosław. Red.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:78672 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 13 (1/2016), s. 371-390
Copyright by Olga Bąk Copyright by Dorota Gochniak Copyright by Barbara Kotula Copyright by Natalia Sawrycz
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Dec 15, 2016
1 968
2535
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/80214
Edition name | Date |
---|---|
Informacje o uczniu przekazywane rodzicom przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w świetle badań empirycznych | Mar 28, 2022 |
Maciejewski, Marek. Red. Scheffler, Tomasz. Red.
Balicki, Ryszard. Red. Jabłoński, Mariusz. Red. Wójtowicz, Krzysztof. Rec.
Zieliński, Karol. Red. Torbus, Sławomir. Red.