Strategies of communication in Slow Movement as an answer to the challenges of intercultural education of the 21st century
Strategie komunikacji w Ruchu Slow odpowiedzią na wyzwania edukacji międzykulturowej XXI wieku
slow movement
slow education
slow pedagogy
slowness
mindfulness
empathy
alternative education
ruch slow
slow edukacja
pedagogika slow
powolność
uwaga
empatia
jakość
alternatywa edukacyjna
In this article, I present theoretical assumptions, as well as practical solutions of education based on slow movement. Firstly, I am talking about the source and critical analysis of technologization and instrumentalization of the education process which aim to increase the effectiveness of teaching by increasing the amount of its contents. In turn, the slow education, using qualitative techniques and methods of work resulting from the slowdown in a broad sense, is trying to create an educational reality most fully realizing the potential of teachers and students. In addition to theoretical assumptions, I present practical strategies of work, which result directly from the activities; pedagogy of presence, mindfulness in education, pedagogy of encounter and dialogue, pedagogy of silence and positive discipline techniques. The whole model is a part of a strategy of actions whose primary purpose is to achieve conciliatory, dialogical and empathic skills which are necessary in the space of intercultural education of the 21st century.
W niniejszym artykule prezentuję założenia teoretyczne, jak również rozwiązania praktyczne edukacji opartej na Ruchu Slow (ruchu spowolnienia). Przede wszystkim jest tu mowa o źródłowej, krytycznej analizie technologizacji i instrumentalizacji procesu edukacji, które dążą do zwiększenia efektywności nauczania poprzez zwiększenie ilości przekazywanych treści. Z kolei slow edukacja, wykorzystując jakościowe techniki i metody pracy wynikające z szeroko rozumianego spowolnienia, stara się tworzyć edukacyjną rzeczywistość najpełniej realizującą potencjał nauczyciela i ucznia. Oprócz założeń teoretycznych w tekście pojawiają się praktyczne strategie pracy, które wynikają bezpośrednio z działań w zakresie: pedagogiki obecności, pedagogiki uważności (mindfullnes), pedagogiki spotkania i dialogu, pedagogiki ciszy czy technik pozytywnej dyscypliny. Cały model wpisuje się w strategię działań, których podstawowym celem jest osiągnięcie umiejętności koncyliacyjnych, dialogicznych czy empatycznych, niezbędnych w przestrzeni edukacji międzykulturowej XXI w.
Zakład Pedagogiki Społecznej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:78242 ISSN 2451-2877
Multicultural Studies 1/2016, s. 115-130.
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 23, 2023
Sep 2, 2016
167
194
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/80000
Edition name | Date |
---|---|
Strategie komunikacji w Ruchu Slow odpowiedzią na wyzwania edukacji międzykulturowej XXI wieku | Mar 23, 2023 |
Balicki, Ryszard. Red. Jabłoński, Mariusz. Red. Wójtowicz, Krzysztof. Rec.
Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Sadowska, Edyta. Red.
Jędrzejowska, Agnieszka
Muchacka-Cymerman, Agnieszka Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Piwowarczyk, Mirosław. Red.