The dialogue in the family with a disabled child – a critical assessment of the functioning in childhood, in the opinions of disabled students
Dialog w rodzinie dziecka z niepełnosprawnością – krytyczna ocena funkcjonowania w dzieciństwie w opinii niepełnosprawnych studentów
Godawa, Grzegorz
Kutek-Składek, Katarzyna
disability
dialogue
family
childchood
students
niepełnosprawność
dialog
rodzina
dzieciństwo
studenci
The trajectories of the bonds of the contemporary family
Trajektorie więzi rodziny współczesnej
Dialogue in the family plays a significant role in shaping family members’ personalitiesand involving them in social life. The proper development of dialogue may be influencedby many factors e.g. dangers resulting from the randomness of life. In a family of a disabled child additional difficulties occur which may affect the functioning of the family members. The way of perceiving disability depends on one’s role in the family. A disabled child experiences their difficulties differently than their parents or siblings. However, the feeling of isolation may be common for both the child and their family. In that case there is no opportunity for dialogue which would normally be a factor limiting the destructive influence of disability.
Dialog w rodzinie pełni niezastąpioną rolę w kształtowaniu osobowości jej członkówi włączaniu ich w życie społeczeństwa. Prawidłowy rozwój dialogu jest uwarunkowanywieloma czynnikami, wśród których nie brak zagrożeń związanych z przygodnościąwpisaną w życie człowieka. W rodzinie skonfrontowanej z sytuacją niepełnosprawnościdziecka, system rodzinny zostaje obciążony dodatkowymi trudnościami, które wpływają na funkcjonowanie poszczególnych jej członków. Sposób postrzegania niepełnosprawności zależy między innymi od roli pełnionej w rodzinie – inaczej swe ograniczenia przeżywa niepełnosprawne dziecko, inaczej jego rodzice czy rodzeństwo. Wspólnym doświadczeniem może być zamknięcie się na siebie nawzajem, a przez to zaprzepaszczenie szansy na dialog, który w sytuacjach trudnych może stanowić czynnik wpływający na ograniczenie destrukcyjnego wpływu niepełnosprawności.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Gandecka, Kamila. Red.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:76562 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 11 (2015), s. 359-376
Copyright by Grzegorz Godawa Copyright by Katarzyna Kutek-Składek
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Mar 7, 2016
616
802
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/78160
Galkina, Tatiana W. Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Szerląg, Alicja. Red. Walasek, Stefania. Red.
Felchner, Andrzej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Sadowska, Edyta. Red.
Palacz, Justyna Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Ferenz, Krystyna. Red. Kowalska, Ewa. Red.
Dubis, Małgorzata Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Sadowska, Edyta. Red.
Żyta, Agnieszka Ćwirynkało, Katarzyna Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Gandecka, Kamila. Red.
Piecuch, Ewelina Piwowarczyk, Mirosław. Red. Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.