Interpersonal relationships autistic child in a group – case study
Relacje interpersonalne dziecka autystycznego w grupie – analiza przypadku
autism
integration
autistic child
communication
public school
autyzm
integracja
dziecko autystyczne
komunikacja
szkoła publiczna
The trajectories of the bonds of the contemporary family
Trajektorie więzi rodziny współczesnej
This paper addresses the important issue of the intellectual integration of handicapped persons within a group, and precisely – how to achieve effective communication and interaction in such integration. Apart from the scientific findings on this subject, the author describes a case of a child suffering from autism who attended a public (ie. State) school. The inability of the form teacher of the class to integrate Miłka with her fellow pupils influenced her functioning within the team. Despite the parents’ willingness to help, and what they told the teacher, there was no positive progress in the integration. The child was a “class clown”, constantly seeking acceptance. Communication with a different teacher who understood the needs of the child allowed her to “come alive” and even to be admired for her talents, which led to improvedcommunication. I believe that it is an important voice in the discussion on the ways of improving the relationships between children and not only in classes for children with special needs. What has been named is no longer strange, and that is the purpose of communication.
Ten artykuł dotyka ważnej kwestii, a mianowicie integracji osób niepełnosprawnychintelektualnie z grupą, a właściwie komunikacji w tej integracji. Oprócz wiedzy naukowej na ten temat, autor opisał tutaj casus pewnej podopiecznej z autyzmem, która uczęszczała do szkoły publicznej. Nieumiejętność wychowawcy klasy do tego, aby zintegrować Miłkę z koleżankami i kolegami, przekładała się na jej funkcjonowanie w tym zespole. Mimo chęci pomocy ze strony rodziców, ich komunikatów kierowanych do wychowawcy – nie przekładało się to na integrację. Dziecko było klasowym klaunem, bardzo szukającym akceptacji. Komunikacja z innym nauczycielem, który rozumiał potrzeby dziecka spowodowała, że odżyło ono, było nawet podziwiane ze względu na swoje talenty, przez co poprawiła się komunikacja. Sądzę, że to ważny głos w dyskusji na temat sposobów poprawywzajemnych stosunków między dziećmi, niekoniecznie w klasach typowo integracyjnych.To, co nazwane – nie jest już obce, a temu służy komunikacja.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Gandecka, Kamila. Red.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:76558 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 11 (2015), s. 305-318
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Mar 7, 2016
6 783
9217
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/78156
Edition name | Date |
---|---|
Relacje interpersonalne dziecka autystycznego w grupie – analiza przypadku | Mar 28, 2022 |
Rozbicka, Patrycja
Jabłoński, Mariusz. Red. Kornobis-Romanowska, Dagmara. Red.
Roszkowska, Agnieszka Trepka – Starosta, Justyna
Winczura, Barbara Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Walasek, Stefania. Red. Winczura, Barbara. Red.
Pierzchała, Jacek Blicharz, Jolanta. Red. Zacharko, Lidia. Red. Nitecki, Stanisław. Rec.
Monarcha-Matlak, Aleksandra. Rec. Marusiak, Jarosław. Rec.