Conduct disorders in children and adolescents
Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży
Kuty-Pachecka, Marta Stefańska, Katarzyna
conduct disorder
oppositional defiant disorder
diagnosis
treatment
zaburzenia zachowania
zaburzenia opozycyjno-buntownicze
diagnoza
terapia
The trajectories of the bonds of the contemporary family
Trajektorie więzi rodziny współczesnej
Conduct disorders are one of the most frequent troubles that children have to deal with at school. In this paper we present a general perspective on issues of behavioral disorders. The diagnostic criteria used by psychologists to establish the type of disorder will be presented. The following part shows the epidemiology and characterizes predisposing factors for the occurrence of this disorder in children and adolescents. Early and correct diagnosis of conduct disorder and comprehensive therapeutic treatment, accelerates the healing process and helps to maintain the health of young patients. The course of discussion will present the main methods of treatment of conduct disorders, starting with group therapy with children, the interaction of parent – child treatment, behavioral training for parents, problem solving skills and also school interventions programs. The aim of the article is to bring conduct disorder in terms of dysfunctions of children and adolescents and to present forms of therapeutic interventions.
Zaburzenia zachowania są jednym z częstszych dolegliwości u dzieci w szkole. W niniejszym referacie przedstawimy ogóle spojrzenia na problematykę zaburzeń w zachowaniu. Zostaną zaprezentowane kryteria diagnostyczne stosowane przez psychologów w ocenia rodzaju zaburzenia. W dalszej części zostanie opisana epidemiologia i scharakteryzowane czynniki predysponujące do występowania tego zaburzenia u dzieci i młodzieży. Wczesne rozpoznanie zaburzeń zachowania, prawidłowo postawiona diagnoza i kompleksowe postępowanie terapeutyczne przyśpiesza proces zdrowienia oraz utrzymania zdrowia młodych pacjentów. W toku rozważań wskażemy na główne metody terapii zaburzeń zachowania, które powinny znaleźć się w programie terapeutycznym, rozpoczynając od terapii grupowej dziecka, terapii interakcji rodzic – dziecko, treningów behawioralnych dla rodziców i umiejętności rozwiązywania problemów, a także szkolnych programów interwencyjnych. Artykuł ma na celu przybliżenie zaburzeń zachowania w kategoriach dysfunkcji dzieci i młodzieży oraz zaprezentowanie form oddziaływań terapeutycznych.
Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Gandecka, Kamila. Red.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:76557 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 11 (2015), s. 291-304
Copyright by Marta Kuty-Pachecka Copyright by Katarzyna Stefańska
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Mar 7, 2016
21 138
27833
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/78155
Edition name | Date |
---|---|
Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży | Mar 28, 2022 |
Chojak, Małgorzata Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Piwowarczyk, Mirosław. Red.
Kraus, Blahoslav Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Albański, Leszek. Red.
Kalisz, Tomasz. Red.
Kapała, Alicja Kalisz, Tomasz. Red.
Kwieciński, Adam
Skubisz-Ślusarczyk, Sylwia Kalisz, Tomasz. Red.