Obiekt

Tytuł: Children as teachers to their parents. Reverse socialization in the contemporary family ; Dzieci nauczycielami swoich rodziców. Socjalizacja odwrotna we współczesnej rodzinie

PLMET:

kliknij tutaj, żeby przejść

Tytuł:

Children as teachers to their parents. Reverse socialization in the contemporary family  
Dzieci nauczycielami swoich rodziców. Socjalizacja odwrotna we współczesnej rodzinie

Autor:

Królikowska, Anna

Temat i słowa kluczowe:

youth   parents   intergenerational influence   socialization   reverse socialization  
młodzież   rodzice   wpływ międzygeneracyjny   socjalizacja   socjalizacja odwrotna

Opis:

The trajectories of the bonds of the contemporary family  
Trajektorie więzi rodziny współczesnej

Abstrakt:

The term “reverse socialization” is used to denote the situation in which the younger generation introduces the older generation to new cultural conditions (e.g. lifestyle, fashion, art). It usually takes place during a prompt cultural change. The socialization of a child or a teenager by parents has been the subject of analyses carried out by numerous scientists, but the process of reverse socialization was of no significant interest to the scholars. Nevertheless, as early as in the 60’s some scientists noticed that socialization is not a one-way process but it has the nature of a mutual relationship. The first empirical research related to reverse socialization was not carried out until 2000 within the context of the Internet and electronic commerce. Socialization is first a oneway process (from the parent to the child) and it takes places in the childhood. It becomes a mutual relationship later on. Thus, reverse socialization – the notion introduced by Ward – constitutes a phase of intergenerational influence which begins in adolescence but can last for the person’s whole life. The objective of the research related to our subject is to determine the areas of intergenerational influence, paying special attention to reverse socialization.  
Terminem „socjalizacja odwrotna” zwykło się określać zjawisko wdrażania starszego pokolenia przez młodsze w nowe warunki kulturowe (np. styl życia, moda, twórczość artystyczna). Ma ono miejsce w chwili szybkiej zmiany kulturowej. Problematyka socjalizacji dziecka czy nastolatka przez rodziców była przedmiotem analiz wielu naukowców. Z kolei proces odwrotnej socjalizacji nie budził podobnego zainteresowania wśród badaczy. Tymczasem na fakt, że proces socjalizacji nie jest wyłącznie jednokierunkowy, ale ma charakter relacji wzajemnych, zwracano uwagę już w latach sześćdziesiątych. Pierwsze badania empiryczne w odniesieniu do socjalizacji odwrotnej były prowadzone dopiero w latach 2000. w kontekście Internetu i handlu elektronicznego. Socjalizacja jest najpierw procesem jednokierunkowym (od rodzica do dziecka) i dokonuje się w dzieciństwie. Dwukierunkową staje się później. Socjalizacja odwrotna – pojęcie wprowadzone przez Scotta Warda w 1974 roku – stanowi zatem fazę wpływu międzygeneracyjnego, która ma swój początek w okresie adolescencji, ale może trwać przez całe życie. Celem badań w ramach naszego tematu będzie ustalenie obszarów wpływu międzygeneracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem socjalizacji odwrotnej.

Miejsce wydania:

Wrocław

Wydawca:

Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej   Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Współtwórca:

Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego   Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.   Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej   Gandecka, Kamila. Red.

Data wydania:

2015

Szczegółowy typ zasobu:

journal  
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)

Format:

application/pdf

Identyfikator:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:76547

DOI:

10.23734/wwr20151.127.142

Źródło:

Pdg P 343

Język:

pol

Powiązanie:

Wychowanie w Rodzinie, T. 11 (2015), s. 127-142

Ma odniesienie w:

kliknij tutaj, żeby przejść

Właściciel praw:

Copyright by Anna Królikowska

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

14 sty 2021

Data dodania obiektu:

4 mar 2016

Liczba wyświetleń treści obiektu:

786

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

1182

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/78145

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Obiekty Podobne

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji