Similarities and differences in illustrating women and men in the plots of teaching games
Podobieństwa i odmienności obrazowania kobiet i mężczyzn w fabułach zabaw dydaktycznych
teaching games
gender
illustrating the roles of women and men
zabawy dydaktyczne
gender
obrazowanie ról kobiet i mężczyzn
The material presented is a part of wider inquiries about transmitting culture through the plots of teaching games. In the presented part of research the intention is to show the way of illustrating social roles of women and men through these games. The results of the research carried out on the plots of 783 music and movement games, 1696 art games and 2235 movement games are synthetically presented. They are derived from methodological textbooks addressed to teachers. The plot content of each game is synthetically interpreted by using modified technique of a case study. Thus the transmission included in it is presented. As indicated, in didactic plays plots there is a significant disproportion between quantity andquality of methods used to present gender roles. To sum up, the implementation of methodological solutions to help to overcome the state of imbalance games is suggested.
Niniejszy artykuł jest fragmentem szerszych dociekań nad transmitowaniem kultury poprzez fabuły zabaw dydaktycznych. Ta część badań ocenia sposoby obrazowania społecznych ról kobiet i mężczyzn w zabawach dydaktycznych. Syntetycznie przedstawiono wyniki badań fabuł 783 zabaw muzyczno – ruchowych, 1696 zabaw plastycznych oraz 2235 zabaw ruchowych, zaczerpniętych z podręczników metodycznych adresowanych do nauczycieli. Treść fabuły każdej z zabaw interpretowano z wykorzystaniem zmodyfikowanej techniki studium przypadku. w ten sposób ujawniono zakodowany w niej przekaz, kierowany do wychowanków. Jak wykazano, w fabułach zabaw ma miejsce znacząca dysproporcja między ilością i jakością sposobów prezentowania ról płciowych. Konkludując zaproponowano wprowadzenie w życie rozwiązań metodycznych ułatwiających jej przezwyciężenie.
Institute of Sociology, University of Wrocław
Instytut Socjologii Uniwersytet Wrocławski
Majka-Rostek, Dorota. Red.
Banaszak, Ewa. Red.
Czajkowski, Paweł. Red.
Kopciewicz, Lucyna. Rec.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:73234 ISBN 978-83-63322-20-5
Nov 4, 2020
Jan 21, 2016
253
299
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/75089
Edition name | Date |
---|---|
Winczewski, Piotr, Podobieństwa i odmienności obrazowania kobiet i mężczyzn w fabułach zabaw dydaktycznych | Nov 4, 2020 |
Grabowska, Barbara
Borkowski, Michał
Kapusta, Anna Czernianin, Wiktor. Red.
Kocemba, Karolina Górnicki, Leonard. Red.
Krzyżanowski, Marcin Uniwersytet Wrocławski. Pracownia Badań Praw Orientalnych