Linhas gerais do presidencialismo de coalizão no Brasil e seu vínculo com a questão da corrupção
Podstawowe cechy prezydencjalizmu koalicyjnego w Brazylii oraz jego związek z korupcją
prezydencjalizm koalicyjny
przekupstwo i łapownictwo
brazylijski sposób rządzenia
podział władzy
presidencialismo de coalizão
corrupção
separação dos Poderes
arranjo institucional brasileiro
Tekst częśc. w jęz. port., częśc. tł. z jęz. ros.
Streszcz. art. w jęz. pol. lub port.
Jeśli chodzi o stosunki między władzą wykonawczą a ustawodawczą, można dowodzić, że w Brazylii, mimo przyjęcia systemu prezydencjalnego, dynamika kierowania rządem zbliża się do parlamentarnego modelu sojuszy partyjnych. W tym układzie, znanym jako prezydencjalizm koalicyjny, mamy władzę wykonawczą z wieloma uprawnieniami – superprezydencjalizm czy słaby prezydencjalizm bonapartystyczny – pobudzany do tworzenia sojuszy w obliczu istnienia wielopartyjności, przy braku jakiegokolwiek stronnictwa rozporządzającego większością miejsc w Kongresie. Konieczność tworzenia regionalnych sojuszy partyjno-politycznych – Brazylia jest federacją, w której wybory parlamentarne odbywają się w skali lokalnej oraz z dużym udziałem mechanizmów rynkowych (prywatne finansowanie kampanii wyborczych) – doprowadza do sytuacji, w której organ ustawodawczy jest zakładnikiem egzekutywy. Z uwagi na to, że rządzenie zależy od trwania koalicji w czasie kadencji, aparat urzędniczy władzy wykonawczej ze względu na te zadania partyjne lub regionalne (w zależności od rodzaju sojuszu) zawsze w końcu ustępuje naciskom poszczególnych stronnictw. Z uwagi na to, że w Brazylii sojusze nie są jednorodne, władza wykonawcza musi podporządkować się – odnośnie do strategii działania i podejmowania decyzji – interesom politycznym i regionalnym. Są one bardzo często sprzeczne, sprzyjając jedynie „interesom sektorowym”, zarówno o charakterze gospodarczym, jak i terytorialnym. Ostatecznie układ ten przyczynia się do korupcji, powstania niezdrowych układów zależności oraz systemów nepotycznych wszelkiej maści.
No quadro do arranjo institucional brasileiro é possível afirmar que, no que tange com as relações entre Poder Executivo e Legislativo, apesar da adoção do sistema presidencialista, a dinâmica da chefia de governo se aproxima do modelo parlamentarista de coalizões governamentais. Neste modelo brasileiro, conhecido como presidencialismo de coalizão, tem-se um poder executivo com muitos poderes - hiperpresidencialismo ou presidencialismo bonapartista soft -, que é impulsionado a realizar alianças pois, diante da existência de um multipartidarismo, nenhuma legenda política consegue obter maioria mínimo no parlamento. Essa necessidade de formação de alianças políticas partidárias, regionais (o Brasil é uma federação e as eleições para o parlamento nacional ocorrem em âmbito local) e de mercado (em relação a financiadores privados de campanhas eleitorais) cria uma situação em que o Legislativo se torna refém do Executivo. Como a governabilidade depende da renovação da aliança no decorrer do mandato, o aparelho burocrático do Executivo, por conta dessas demandas partidárias ou regionais (a depender do tipo de coalizão), acaba sempre “cedendo” às pressões da aliança. E, no caso do Brasil, como as alianças não são homogêneas, o Executivo precisa ceder, no plano de seus políticas e decisões, a interesses políticos e regionais que muitas vezes são contraditórios e que beneficiam apenas “interesses setoriais”, tanto economicamente quanto territorialmente. É este quadro que acaba fomentando, então, a corrupção, o clientelismo e o patrimonialismo.
Maliska, Marcos Augusto. Red.
Complak, Krystian. Red.
Uziębło, Piotr. Rec.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:71628 ISBN 978-83-61370-43-7
(Prace Naukowe Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego) (E-Monografie ; nr 60)
Ewolucja państwowości w Brazylii, Polsce i Eurazji. Evolução do Estado no Brasil, Polônia e Eurásia
The use of this material is allowed only with accordance of applicable rules of fair use or other exceptions provided by law, and any broader use requires the permission of the authorized entity
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego
Making materials available on the basis of the agreement with the owner of the property copyrights
Udostępnianie na podstawie umowy z właścicielem majątkowych praw autorskich
Copyright by Paulo Ricardo Schier
Biblioteka Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii
May 18, 2023
Jan 8, 2016
429
538
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/73434
Edition name | Date |
---|---|
Linhas gerais do presidencialismo de coalizão no Brasil e seu vínculo com a questão da corrupção | May 18, 2023 |
Kocowski, Tadeusz (1951- ). Red. Małecki, Witold. Red.
Bernaczyk, Michał Jabłoński, Mariusz. Red. Jarosz-Żukowska, Sylwia. Red.
Pojasek, Patryk Korniak, Karol Cendrowicz, Dominika. Ed. Chrisidu-Budnik, Agnieszka. Ed. Machaj, Łukasz. Rev.
Stecik, Nazar Burdìn, Volodimir. Red. Marszał, Maciej (1968- ). Red.
Kuczyński, Tadeusz. Red. Paroń, Łukasz. Red.
Kłopocka-Jasińska, Marta Jabłoński, Mariusz. Red. Jarosz-Żukowska, Sylwia. Red.
Jezioro, Julian (1959-) Zagrobelny, Krzysztof Jezioro, Julian. Red. Zagrobelny, Krzysztof. Red. Wesołowski, Krzysztof. Rec.