Dysocjacja jako hard case w systemie prawa
Helios, Joanna
Jedlecka, Wioletta
dissociation
trauma
hard case
system of law
criminal law
insanity
fault
protection standards of children's rights
education law
dysocjacja
trauma
trudny przypadek
system prawa
prawo karne
niepoczytalność
wina
standardy ochrony praw dziecka
prawo oświatowe
The monograph is regarding comprehending the dissociation as the so-called hard case in the system of law, in particular of criminal law and educational. At the work they assumed that a dissociation was defense mechanism which relies on the fact that the individual is separating the emotional plot, emotion, emotion associated with some idea, object or compound. It is about a siltation from itself senses of responsibility too committed some, respect arousing fear and lowering for oneself, act. They emphasized that it was possible in a way to bring understanding the dissociation about for the process of partial or total correct loss of integration between memories from the past, feeling the identity, sensory impressions and the inspection of moves of the body. This recognized dissociation generates a series of problems in the legal system. The monograph focuses on criminal law (insanity, sanity limited, other disturbances of mental activity) and education law (the right to education / compulsory schooling, home education, the rights of the child). In the legal system problems due to a lack of knowledge of the concept of dissociation, including a small expertise.
Monografia dotyczy pojęcia dysocjacji jako tzw. trudnego przypadku w systemie prawa, w szczególności prawa karnego i oświatowego. W pracy przyjęto, że dysocjacja to mechanizm obronny, który polega na tym, że jednostka oddziela treść emocjonalną, afekt, uczucie związane z jakąś ideą, obiektem lub związkiem. Chodzi o oddzielenie od siebie poczucia odpowiedzialności za popełniony jakiś, budzący lęk i obniżający respekt dla siebie, uczynek. Podkreślono, że rozumienie dysocjacji można w pewnym sensie sprowadzać do procesu częściowej lub całkowitej utraty prawidłowej integracji pomiędzy wspomnieniami z przeszłości, poczuciem tożsamości, wrażeniami czuciowymi i kontrolą ruchów ciała. Tak ujmowana dysocjacja generuje cały szereg problemów w systemie prawa. W monografii skupiono się na prawie karnym (niepoczytalność, poczytalność ograniczona, inne zakłócenia czynności psychicznych) oraz prawie oświatowym (prawo do nauki / obowiązek szkolny, edukacja domowa, prawa dziecka). Problemy w systemie prawa wynikają z braku znajomości pojęcia dysocjacji, także małej wiedzy eksperckiej.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:71541 ISBN 978-83-61370-95-6 (pdf) ISBN 978-83-61370-91-8 (druk)
(Prace Naukowe Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego) (E-Monografie ; nr 67)
The use of this material is allowed only with accordance of applicable rules of fair use or other exceptions provided by law, and any broader use requires the permission of the authorized entity
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego
Making materials available on the basis of the agreement with the owner of the property copyrights
Udostępnianie na podstawie umowy z właścicielem majątkowych praw autorskich
Copyright by Joanna Helios, Wioletta Jedlecka
Jan 23, 2023
Dec 23, 2015
6 185
7835
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/73300
Edition name | Date |
---|---|
Dysocjacja jako hard case w systemie prawa | Jan 23, 2023 |
Sadowski, Mirosław (1964- ). Red. Spychalska, Aleksandra. Red. Sadowa, Katarzyna. Red.
Burdìn, Volodimir Mikolajovič Bojko, Andrìj Mihajlovič (1963- ). Red. Marszał, Maciej (1968- ). Red. Uniwersytet Wrocławski. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Lʹvìvsʹkij nacìonalʹnij unìversitet ìm. Ìvana Franka. Ûridičnij fakulʹtet
Babińska-Górecka, Renata. Red. Jabłoński, Mariusz. Red.
Smith-Solbakken, Marie Wallin Weihe, Hans-Jørgen
Jabłoński, Mariusz. Red. Jarosz-Żukowska, Sylwia. Red.