(Not)Good Parents’ Advices? The Value of Parental Permissions, Drivers and Injunctions in the Life of Modern Youth. The Research Educational Transactional Analyst’s Perspective
(Nie)dobre rady rodziców? Obecność rodzicielskich, przyzwoleń, nakazów i zakazów w życiu współczesnej młodzieży. Badawcza perspektywa edukacjnego analityka transakcyjnego
educational transactional analysis
upbringing
parents' advices
edukacyjna analiza transakcyjna
rady rodziców
wychowanie
Family in state policies. Institutional support and the discussion in journals
Rodzina w polityce państwa. Instytucjonalne wsparcie i dyskusja na łamach czasopism
The main purpose of this paper is to determine the relevance of advices that are given to children by their parents on their development. The author assumed that these types of messages might have a diagnostic value, because it may not only show the direction in which – according to the mothers or fathers – their child should follow, but also contain a set of practical tips which help achieve this goal. The parental advices may also be a source of knowledge about the quality of family relations and upbringing style that is used in a particular household. They can also indicate a lack of mutual contact. Making such an insight into the parental advices can be done by means of the tools provided by the transactional analysis which will also be presented in this text by the analysis of collected research material.
Celem artykułu jest określenie, jakie znaczenie dla rozwoju osoby mogą mieć rady dawane dzieciom przez ich rodziców. Autorka przyjęła, iż tego typu komunikaty mogą posiadać znaczącą wartość diagnostyczną, gdyż nie tylko mogą pokazywać, w jakim kierunku – zdaniem matek bądź ojców – powinno podążać ich dziecko, ale także mogą zawierać w sobie zbiór praktycznych wskazówek, jak dany cel osiągnąć. Rodzicielskie rady mogą stanowić także źródło wiedzy o jakości relacji rodzinnych oraz przyjętym stylu wychowania. Mogą też świadczyć o braku wzajemnego kontaktu. Dokonanie takiego wglądu w rady rodziców może odbyć się za pomocą narzędzi dostarczanych przez analizę transakcyjną, co też zostało pokazane poprzez analizę zgromadzonego materiału badawczego.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Walasek, Stefania. Red. Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:70647 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 10 (2014), s. 239-253
Copyright by Adrianna Sarnat-Ciastko
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Dec 9, 2015
248
278
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/72319
Szymanik-Kostrzewska, Anna Michalska, Paulina
Jurczyk-Romanowska, Ewa Albański, Leszek Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Albański, Leszek. Red.
Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Walasek, Stefania. Red. Albański, Leszek. Red.
Jurczyk-Romanowska, Ewa Sadowska, Edyta Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Sadowska, Edyta. Red.
Jędrychowska, Barbara Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jędrychowska, Barbara. Red. Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.