Why Home-Schooling? Axiological Justifications for an Education Outside of the School System
Dlaczego edukacja domowa? Aksjologiczne uzasadnienia edukacji bez szkoły
home-schooling
christian schools
values
upbringing environment
edukacja domowa
szkoły chrześcijańskie
wartości
środowisko wychowawcze
Family in state policies. Institutional support and the discussion in journals
Rodzina w polityce państwa. Instytucjonalne wsparcie i dyskusja na łamach czasopism
Since 1990 Poles have rediscovered home-schooling. Teaching and upbringing within the family is not a new concept – it preceded the development of institutionalised education and was strongly bonded with a social class and its needs. Nowadays, however rather unconsciously, some parents are coming back to a similar way of teaching at the same time wandering away from teaching at school with all its flaws. On the other hand home-schooling models are more often modern, Anglo-Saxon, where this form of teaching has many adherents.
Od lat 90. XX wieku Polacy na nowo odkrywają edukację domową. Kształcenie i wychowanie w rodzinie nie jest nową koncepcją – poprzedzało rozwój instytucjonalnie zorganizowanej edukacji, silnie związane było z klasą społeczną i jej potrzebami. Obecnie, choć raczej w nieuświadomiony sposób, część rodziców powraca do podobnego sposobu nauczania w środowisku rodzinnym, odchodząc jednocześnie od nauczania szkolnego ze wszystkimi jego wadami. Wzorce edukacji domowej to jednak częściej bardziej współczesne modele anglosaskie, gdzie taka forma uczenia formalnego ma wielu zwolenników.
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej
Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Walasek, Stefania. Red. Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
journal
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:70644 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 10 (2014), s. 205-224
Copyright by Anna Maria Kucharska
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Dec 9, 2015
2 394
2651
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/72314
Edition name | Date |
---|---|
Dlaczego edukacja domowa? Aksjologiczne uzasadnienia edukacji bez szkoły | Mar 28, 2022 |
Chyła (Kucharska), Anna Maria Żłobicki, Wiktor. Red. Humeniuk, Monika. Red. Paszenda, Iwona. Red.
Kędzior, Jolanta
Jezierska-Wiejak, Elżbieta Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Albański, Leszek. Red.
Grincevičienė, Vilija Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Szerląg, Alicja. Red. Walasek, Stefania. Red.