Object

Title: Peculiarities of the Collaboration between the Family and the Pre-school Educational Institution: the Qualitative Aspect ; Charakterystyka współpracy pomiędzy rodziną a instytucjami wychowania przedszkolnego w aspekcie jakościowym

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Peculiarities of the Collaboration between the Family and the Pre-school Educational Institution: the Qualitative Aspect  
Charakterystyka współpracy pomiędzy rodziną a instytucjami wychowania przedszkolnego w aspekcie jakościowym

Creator:

Vietienė, Inesa   Malinauskienė, Daiva

Subject and Keywords:

family   pre-school education   nursery schools   cooperation  
rodzina   wychowanie przedszkolne   przedszkola   współpraca

Description:

Family in state policies. Institutional support and the discussion in journals  
Rodzina w polityce państwa. Instytucjonalne wsparcie i dyskusja na łamach czasopism

Abstract:

The attitude of family members towards the process of collaboration, as well as its peculiarities in the pre-school educational institution, is analysed in the article. The most efficient ways and forms that allow one to ensure the quality of this process are distinguished. It was revealed by the the analysis of scientific literature that recently it discussed more and more often about children’s successful socialization and highquality self-development which can be achieved through sustainable collaboration between the members of the pre-school educational institution. In recent years highquality collaboration in the pre-school educational institutions is considered valuable and aspirational. The results of empirical study showed that the most effective forms of collaboration in pre-school educational institutions distinguished by the family (parents) of a pupil encompass individual conversations, teacher-parent meetings, various festive and afternoon get-togethers organized by pre-school educators as well as consultations with specialists. According to parents, a positive microclimate in a pre-school educational institution combined with the cooperative work of the staff provides favourable conditions for the establishment and development of a sufficient collaborativeprocess in the pre-school educational institution.  
We współczesnym społeczeństwie współpraca uznawana jest za wartość oraz inspirację, a zatem jednym z najważniejszych składników współczesnej organizacji edukacji jest działalność oparta na współpracy. Jest to szczególnie ważne w wieku przedszkolnym, aby z powodzeniem można było rozwinąć umiejętność socjalizacji u dzieci i zapewnić im edukację wysokiej jakości. A zatem niezbędne jest wzmocnienie interakcji między dzieckiem, rodziną i instytucją edukacyjną, to jest: rozwinięcie partnerstwa między rodziną a instytucją przedszkolną. Niewiele jest badań naukowych na Litwie dotyczących cech charakterystycznych znaczących i aktualnych dla badania i analizy procesu współpracy pomiędzy rodziną a instytucją przedszkolną, poprzez dyskusję czynników wpływających na współpracę, jak również formy współpracy i sposobów jej realizacji, które zapewniają wysoką jakość tego procesu.

Place of publishing:

Wrocław   Jelenia Góra

Publisher:

Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego   Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej

Contributor:

Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego   Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej   Walasek, Stefania. Red.   Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.

Date issued:

2014

Detailed Type:

journal  
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)

Format:

application/pdf

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:70090

DOI:

10.23734/wwr20142.193.204

Source:

Pdg P 343

Language:

eng

Relation:

Wychowanie w Rodzinie, T. 10 (2014), s. 193-204

Is referenced by:

click here to follow the link

Rights holder:

Copyright by Inesa Vietienė   Copyright by Daiva Malinauskienė

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Object collections:

Last modified:

Jan 14, 2021

In our library since:

Dec 7, 2015

Number of object content hits:

67

Number of object content views in PDF format

83

All available object's versions:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/71741

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Objects Similar

This page uses 'cookies'. More information