Object

Title: How to cope with a „little genius” - the methods of supporting a talented child ; Jak sobie radzić z „małym geniuszem” - metody wspierania dziecka zdolnego

PLMET:

click here to follow the link

Title:

How to cope with a „little genius” - the methods of supporting a talented child  
Jak sobie radzić z „małym geniuszem” - metody wspierania dziecka zdolnego

Creator:

Stasiak-Przybylska, Anna

Subject and Keywords:

talented children   creative thinking   tradic model of talent   Franz Monks   theory of talents   Czesław Nosal   Klaus Urban  
dziecko zdolne   myślenie twórcze   triadyczny model funkcjonowania zdolności   Franz Monks   teorie zdolności   Czesław Nosal   Klaus Urban

Description:

Family in the media and pedagogical practice  
Rodzina w mediach i praktyce pedagogicznej

Abstract:

The present paper presents a range of talent theories based on Czesław Nosal’s theory.Subsequently, selected models describe how talents function. Further, a mechanism of creating an outstanding talent are presented on the basis of the Franz Monks’ Triadic Model of Talent. The theoretical concepts are embedded in a context of school and show a talented pupil selection process. Afterwards there is a description of workshops and trainings of creative thinking and memory techniques. Results of evaluation of the authorial workshops are presented. The present research is based on Kurt Lewin’s theory as presented by Krzysztof Konarzewski. Finaly, there is description of interesting phenomena that occurred after the talented pupil selection process took place.  
W pracy przedstawię przekrojowo teorie zdolności, ostatecznie opierając się na teorii Czesława Nosala. Następnie opiszę wybrane modele funkcjonowania zdolności i na podstawie Triadycznego Modelu zdolności Franza Monksa zaprezentuję mechanizm powstawania wybitnego talentu. Wybrane koncepcje teoretyczne osadzę w warunkachszkolnych, przedstawiając proces selekcji uczniów do grupy dzieci zdolnych i opiszęprzebieg prowadzonych z nimi warsztatów dotyczących ćwiczenia umiejętnościtwórczego myślenia, i nauki technik zapamiętywania. Przedstawię również wynikiprzeprowadzonej ewaluacji po przeprowadzonym autorskim programie tychże warsztatów.Wszystkie podjęte kroki ujmę jako badanie w działaniu, według teorii Kurta Lewina,zaprezentowanej przez Krzysztofa Konarzewskiego. Na koniec opiszę ciekawe zjawiska, które zaistniały po zakwalifikowaniu uczniów do grupy dzieci zdolnych i efekty naszej pracy.

Place of publishing:

Wrocław   Jelenia Góra

Publisher:

Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego   Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej

Contributor:

Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego   Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej   Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.   Albański, Leszek. Red.

Date issued:

2013

Detailed Type:

journal  
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)

Format:

application/pdf

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:69863

DOI:

10.23734/wwr20132.239.252

Source:

Pdg P 343

Language:

pol

Relation:

Wychowanie w Rodzinie, T. 8 (2013), s. 239-252

Is referenced by:

click here to follow the link

Rights holder:

Copyright by Anna Stasiak-Przybylska

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Object collections:

Last modified:

Jan 13, 2021

In our library since:

Dec 2, 2015

Number of object content hits:

1 266

Number of object content views in PDF format

1572

All available object's versions:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/71527

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Objects Similar

This page uses 'cookies'. More information