Obiekt

Tytuł: Prejudice reduction in an educational setting. Practical outcomes from theoretical approaches

PLMET:

kliknij tutaj, żeby przejść

Tytuł:

Prejudice reduction in an educational setting. Practical outcomes from theoretical approaches

Tytuł publikacji grupowej:

Polish Journal of Applied Psychology

Autor:

Wójcik, Małgorzata   Popiołek, Katarzyna

Temat i słowa kluczowe:

recategorization   prejudice reduction   intervention   decategorization   intergroup contact  
rekategoryzacja   interwencja   kontakt międzygrupowy   redukcja uprzedzeń   dekategoryzacja

Opis:

The Polish Journal of Applied Psychology is primarily devoted to original investigations that contribute new knowledge and understanding to all fields of applied psychology. PJAP is mainly interested in publishing empirical articles, where quantitative as well as qualitative analyses of data enhance our understanding of individuals, groups or various social systems and have practical implications within particular contexts. Conceptual or theoretical papers may be accepted if they bring a special contribution into the field for application.  
Wydawane cztery razy w roku czasopismo jest poświęcone publikacji oryginalnych prac badawczych, które przyczyniają się do poszerzenia i pogłębienia wiedzy we wszystkich dziedzinach psychologii stosowanej. W czasopiśmie publikowane są głównie artykuły empiryczne, w których analizy ilościowe, jak również jakościowe, zwiększają możliwość zrozumienia jednostek, grup lub różnych systemów i prowadzą do praktycznych implikacji w poszczególnych kontekstach. Prace teoretyczne oraz koncepcyjne mogą zostać również przyjęte, o ile wnoszą szczególny wkład w sferę zastosowań praktycznych. Prace publikowane są w wersji elektronicznej w języku angielskim w otwartym dostępie, co zwiększa możliwość korzystania z nich na forum międzynarodowym.

Abstrakt:

Our paper reviews research studies that have investigated interventions aimed at prejudice reduction. The theories and research results are summarized in the following categories: intergroup contact, social identity, and categorization. The intergroup contact approach inspired such techniques as contact hypothesis, jigsaw classroom, Pettigrew’s model, contact with transgression, and imagined intergroup contact hypothesis; while social identity gave the ground for common ingroup identity and crossed categorization theories. We place special emphasis on methods applicable for a school setting, and try to answer the questions: when, why and under which condition will a given method work.  
Artykuł jest próbą przeglądu teorii oraz badań dotyczących skuteczności interwencji zmniejszających uprzedzenia wobec członków stereotypizowanych grup. Przedstawione metody i techniki oddziaływania wywodzą się z teorii kontaktu międzygrupowego oraz teorii tożsamości społecznej i kategoryzacji. W artykule opisane są następujące techniki zmiany uprzedzeń: hipoteza kontaktu, klasa mieszana, model Pettigrew, kontakt z transgresją oraz hipoteza wyobrażonego kontaktu wywodzące się z teorii kontaktu międzygrupowego, a także teoria wspólnej tożsamości grupowej i skrzyżowanych kategoryzacji społecznych, które mają swoje korzenie w teorii tożsamości społecznej i kategoryzacji. Szczególny nacisk położony jest na te metody, które można zastosować podczas zajęć szkolnych. Artykuł jest także próbą odpowiedzi na pytania które techniki, w jakich warunkach i kontekstach edukacyjno-społecznych przynoszą najlepsze efekty.

Miejsce wydania:

Wrocław

Wydawca:

Department of Psychology, University of Wrocław   www.psychologia.uni.wroc.pl   Publishing House eBooki.com.pl   www.ebooki.com.pl  
Instytut Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego   www.psychologia.uni.wroc.pl   Wydawnictwo eBooki.com.pl   www.ebooki.com.pl

Współtwórca:

Kuczyńska, Alicja. Ed.  
Kuczyńska, Alicja. Red.

Data wydania:

2014

Szczegółowy typ zasobu:

article  
artykuł

Format:

application/pdf

Identyfikator:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:64664

Język:

eng

Jest częścią:

Polish Journal of Applied Psychology Volume 12, Number 3, 2014

Ma odniesienie w:

www.pjap.psychologia.uni.wroc.pl

Prawa dostępu:

Creative Commons, Non-Commercial, ShareAlike  
Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych

Licencja:

Creative Commons - Attribution, Non-Commercial, NoDerivatives (CC BY-NC-ND 4.0)   kliknij tutaj, żeby przejść  
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych (CC BY-NC-ND 4.0)   kliknij tutaj, żeby przejść

Właściciel praw:

Copyright by Małgorzata Wójcik, Katarzyna Popiołek

Autor opisu:

TK

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

15 kwi 2021

Data dodania obiektu:

28 sie 2015

Liczba wyświetleń treści obiektu:

205

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

263

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/66020

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji