Prejudice reduction in an educational setting. Practical outcomes from theoretical approaches
Polish Journal of Applied Psychology
Wójcik, Małgorzata
Popiołek, Katarzyna
recategorization
prejudice reduction
intervention
decategorization
intergroup contact
rekategoryzacja
interwencja
kontakt międzygrupowy
redukcja uprzedzeń
dekategoryzacja
The Polish Journal of Applied Psychology is primarily devoted to original investigations that contribute new knowledge and understanding to all fields of applied psychology. PJAP is mainly interested in publishing empirical articles, where quantitative as well as qualitative analyses of data enhance our understanding of individuals, groups or various social systems and have practical implications within particular contexts. Conceptual or theoretical papers may be accepted if they bring a special contribution into the field for application.
Wydawane cztery razy w roku czasopismo jest poświęcone publikacji oryginalnych prac badawczych, które przyczyniają się do poszerzenia i pogłębienia wiedzy we wszystkich dziedzinach psychologii stosowanej. W czasopiśmie publikowane są głównie artykuły empiryczne, w których analizy ilościowe, jak również jakościowe, zwiększają możliwość zrozumienia jednostek, grup lub różnych systemów i prowadzą do praktycznych implikacji w poszczególnych kontekstach. Prace teoretyczne oraz koncepcyjne mogą zostać również przyjęte, o ile wnoszą szczególny wkład w sferę zastosowań praktycznych. Prace publikowane są w wersji elektronicznej w języku angielskim w otwartym dostępie, co zwiększa możliwość korzystania z nich na forum międzynarodowym.
Our paper reviews research studies that have investigated interventions aimed at prejudice reduction. The theories and research results are summarized in the following categories: intergroup contact, social identity, and categorization. The intergroup contact approach inspired such techniques as contact hypothesis, jigsaw classroom, Pettigrew’s model, contact with transgression, and imagined intergroup contact hypothesis; while social identity gave the ground for common ingroup identity and crossed categorization theories. We place special emphasis on methods applicable for a school setting, and try to answer the questions: when, why and under which condition will a given method work.
Artykuł jest próbą przeglądu teorii oraz badań dotyczących skuteczności interwencji zmniejszających uprzedzenia wobec członków stereotypizowanych grup. Przedstawione metody i techniki oddziaływania wywodzą się z teorii kontaktu międzygrupowego oraz teorii tożsamości społecznej i kategoryzacji. W artykule opisane są następujące techniki zmiany uprzedzeń: hipoteza kontaktu, klasa mieszana, model Pettigrew, kontakt z transgresją oraz hipoteza wyobrażonego kontaktu wywodzące się z teorii kontaktu międzygrupowego, a także teoria wspólnej tożsamości grupowej i skrzyżowanych kategoryzacji społecznych, które mają swoje korzenie w teorii tożsamości społecznej i kategoryzacji. Szczególny nacisk położony jest na te metody, które można zastosować podczas zajęć szkolnych. Artykuł jest także próbą odpowiedzi na pytania które techniki, w jakich warunkach i kontekstach edukacyjno-społecznych przynoszą najlepsze efekty.
Department of Psychology, University of Wrocław
www.psychologia.uni.wroc.pl
Publishing House eBooki.com.pl
www.ebooki.com.pl
Instytut Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego
www.psychologia.uni.wroc.pl
Wydawnictwo eBooki.com.pl
www.ebooki.com.pl
Kuczyńska, Alicja. Red.
Kuczyńska, Alicja. Ed.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:64664 ISSN 2354-0052
Polish Journal of Applied Psychology Volume 12, Number 3, 2014
www.pjap.psychologia.uni.wroc.pl
Attribution, Non-Commercial, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych
Creative Commons - Attribution, Non-Commercial, NoDerivatives (CC BY-NC-ND 4.0)
click here to follow the link
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych (CC BY-NC-ND 4.0)
click here to follow the link
Copyright by Małgorzata Wójcik, Katarzyna Popiołek
Sep 12, 2022
Aug 28, 2015
280
342
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/66020
Edition name | Date |
---|---|
Prejudice reduction in an educational setting. Practical outcomes from theoretical approaches | Sep 12, 2022 |