Object

Title: Prejudice reduction in an educational setting. Practical outcomes from theoretical approaches

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Prejudice reduction in an educational setting. Practical outcomes from theoretical approaches

Group publication title:

Polish Journal of Applied Psychology

Creator:

Wójcik, Małgorzata   Popiołek, Katarzyna

Subject and Keywords:

recategorization   prejudice reduction   intervention   decategorization   intergroup contact  
rekategoryzacja   interwencja   kontakt międzygrupowy   redukcja uprzedzeń   dekategoryzacja

Description:

The Polish Journal of Applied Psychology is primarily devoted to original investigations that contribute new knowledge and understanding to all fields of applied psychology. PJAP is mainly interested in publishing empirical articles, where quantitative as well as qualitative analyses of data enhance our understanding of individuals, groups or various social systems and have practical implications within particular contexts. Conceptual or theoretical papers may be accepted if they bring a special contribution into the field for application.  

Wydawane cztery razy w roku czasopismo jest poświęcone publikacji oryginalnych prac badawczych, które przyczyniają się do poszerzenia i pogłębienia wiedzy we wszystkich dziedzinach psychologii stosowanej. W czasopiśmie publikowane są głównie artykuły empiryczne, w których analizy ilościowe, jak również jakościowe, zwiększają możliwość zrozumienia jednostek, grup lub różnych systemów i prowadzą do praktycznych implikacji w poszczególnych kontekstach. Prace teoretyczne oraz koncepcyjne mogą zostać również przyjęte, o ile wnoszą szczególny wkład w sferę zastosowań praktycznych. Prace publikowane są w wersji elektronicznej w języku angielskim w otwartym dostępie, co zwiększa możliwość korzystania z nich na forum międzynarodowym.

Abstract:

Our paper reviews research studies that have investigated interventions aimed at prejudice reduction. The theories and research results are summarized in the following categories: intergroup contact, social identity, and categorization. The intergroup contact approach inspired such techniques as contact hypothesis, jigsaw classroom, Pettigrew’s model, contact with transgression, and imagined intergroup contact hypothesis; while social identity gave the ground for common ingroup identity and crossed categorization theories. We place special emphasis on methods applicable for a school setting, and try to answer the questions: when, why and under which condition will a given method work.  

Artykuł jest próbą przeglądu teorii oraz badań dotyczących skuteczności interwencji zmniejszających uprzedzenia wobec członków stereotypizowanych grup. Przedstawione metody i techniki oddziaływania wywodzą się z teorii kontaktu międzygrupowego oraz teorii tożsamości społecznej i kategoryzacji. W artykule opisane są następujące techniki zmiany uprzedzeń: hipoteza kontaktu, klasa mieszana, model Pettigrew, kontakt z transgresją oraz hipoteza wyobrażonego kontaktu wywodzące się z teorii kontaktu międzygrupowego, a także teoria wspólnej tożsamości grupowej i skrzyżowanych kategoryzacji społecznych, które mają swoje korzenie w teorii tożsamości społecznej i kategoryzacji. Szczególny nacisk położony jest na te metody, które można zastosować podczas zajęć szkolnych. Artykuł jest także próbą odpowiedzi na pytania które techniki, w jakich warunkach i kontekstach edukacyjno-społecznych przynoszą najlepsze efekty.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Department of Psychology, University of Wrocław   www.psychologia.uni.wroc.pl   Publishing House eBooki.com.pl   www.ebooki.com.pl  
Instytut Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego   www.psychologia.uni.wroc.pl   Wydawnictwo eBooki.com.pl   www.ebooki.com.pl

Contributor:

Kuczyńska, Alicja. Red.   Kuczyńska, Alicja. Ed.

Date issued:

2014

Detailed Type:

article  
artykuł

Format:

application/pdf

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:64664   ISSN 2354-0052

Language:

eng

Is part of:

Polish Journal of Applied Psychology Volume 12, Number 3, 2014

Is referenced by:

www.pjap.psychologia.uni.wroc.pl

Access rights:

Attribution, Non-Commercial, ShareAlike  
Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych

License:

Creative Commons - Attribution, Non-Commercial, NoDerivatives (CC BY-NC-ND 4.0)   click here to follow the link  
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych (CC BY-NC-ND 4.0)   click here to follow the link

Rights holder:

Copyright by Małgorzata Wójcik, Katarzyna Popiołek

Autor opisu:

TK

Object collections:

Last modified:

Sep 12, 2022

In our library since:

Aug 28, 2015

Number of object content hits:

280

Number of object content views in PDF format

342

All available object's versions:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/66020

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

This page uses 'cookies'. More information