Obiekt

Tytuł: Why insight in psychotherapy does not always lead to behaviour change?

PLMET:

kliknij tutaj, żeby przejść

Tytuł:

Why insight in psychotherapy does not always lead to behaviour change?

Tytuł publikacji grupowej:

Polish Journal of Applied Psychology

Autor:

Załuski, Jacek   Kuncewicz, Dariusz   Lachowicz-Tabaczek, Kinga

Temat i słowa kluczowe:

behaviour change   impulsive motivation   insight   narrative motivation   goal-oriented motivation  
zmiana zachowania   wgląd   motywacja celowa i impulsywna   motywacja narracyjna

Opis:

The Polish Journal of Applied Psychology is primarily devoted to original investigations that contribute new knowledge and understanding to all fields of applied psychology. PJAP is mainly interested in publishing empirical articles, where quantitative as well as qualitative analyses of data enhance our understanding of individuals, groups or various social systems and have practical implications within particular contexts. Conceptual or theoretical papers may be accepted if they bring a special contribution into the field for application.  
Wydawane cztery razy w roku czasopismo jest poświęcone publikacji oryginalnych prac badawczych, które przyczyniają się do poszerzenia i pogłębienia wiedzy we wszystkich dziedzinach psychologii stosowanej. W czasopiśmie publikowane są głównie artykuły empiryczne, w których analizy ilościowe, jak również jakościowe, zwiększają możliwość zrozumienia jednostek, grup lub różnych systemów i prowadzą do praktycznych implikacji w poszczególnych kontekstach. Prace teoretyczne oraz koncepcyjne mogą zostać również przyjęte, o ile wnoszą szczególny wkład w sferę zastosowań praktycznych. Prace publikowane są w wersji elektronicznej w języku angielskim w otwartym dostępie, co zwiększa możliwość korzystania z nich na forum międzynarodowym.

Abstrakt:

The purpose of this review was to come closer to answering the question why insight gained in psychotherapy does not necessarily lead to a change in patient’s behaviour. The review of literature on the subject of insight allowed us to distinguish two types of insight: “more intellectual than emotional” (I-e) and “more emotional than intellectual” (E-i). In addition, we differentiated E-i insight with a component of negative emotions (aversive) and with a component of positive emotions (corrective). We assumed that each type of insight would motivate the patient to change their behaviour in a different way. The I-e insight makes it easier for the patient to achieve concrete adaptive goals, the E-i aversive insight discourages them from attaining maladaptive goals, while the E-i corrective insight encourages them to form and follow adaptive goals. We also analysed the influence on behaviour change of some other factors, co-occurring with insight: the therapeutic relationship, the actions of the patient and his narrative motivation. Insight does not always lead to a change in behaviour because: 1) the type of the insight does not match the type of patient’s motivation; 2) insight occurs in the context of a weak therapeutic relationship or is not reinforced by the patient’s actions; 3) insight is not a key factor of change, but rather its effect or indicator.  
Celem opracowania było zbliżenie się do odpowiedzi na pytanie, dlaczego wgląd uzyskiwany podczas psychoterapii nie zawsze prowadzi do zmiany zachowania pacjenta. Eksploracja literatury na temat wglądu w psychoterapii pozwoliła wyodrębnić wgląd „raczej intelektualny, niż emocjonalny” (I-e) oraz „raczej emocjonalny, niż intelektualny” (E-i). Dodatkowo wyróżniliśmy wgląd E-i z komponentą emocji negatywnych (awersyjny) oraz z komponentą emocji pozytywnych (korektywny). Uzasadniliśmy, że każdy rodzaj wglądu w inny sposób motywuje pacjenta do zmiany zachowania. Wgląd I-e ułatwia pacjentowi realizację wyraźnych celów adaptacyjnych, wgląd E-i awersyjny zniechęca do realizacji celów nieadaptacyjnych, natomiast wgląd E-i korektywny zachęca do przyjęcia i realizacji celów adaptacyjnych. Poddaliśmy też analizie wpływ niektórych, współwystępujących z wglądem, uwarunkowań zmiany zachowania: relacji terapeutycznej, działań pacjenta oraz jego motywacji narracyjnej. Wgląd nie zawsze prowadzi do zmiany zachowania dlatego, że: 1) typ wglądu jest niedostosowany do typu motywacji pacjenta, 2) wgląd pojawia się w kontekście zbyt słabej relacji terapeutycznej lub nie jest wzmocniony działaniem pacjenta, 3) wgląd nie jest kluczowym czynnikiem zmiany, tylko jej efektem bądź wskaźnikiem.

Miejsce wydania:

Wrocław

Wydawca:

Department of Psychology, University of Wrocław   www.psychologia.uni.wroc.pl   Publishing House eBooki.com.pl   www.ebooki.com.pl  
Instytut Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego   www.psychologia.uni.wroc.pl   Wydawnictwo eBooki.com.pl   www.ebooki.com.pl

Współtwórca:

Kuczyńska, Alicja. Ed.  
Kuczyńska, Alicja. Red.

Data wydania:

2014

Szczegółowy typ zasobu:

article  
artykuł

Format:

application/pdf

Identyfikator:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:64658

Język:

eng

Jest częścią:

Polish Journal of Applied Psychology Volume 12, Number 2, 2014

Ma odniesienie w:

www.pjap.psychologia.uni.wroc.pl

Prawa dostępu:

Creative Commons, Non-Commercial, ShareAlike  
Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych

Licencja:

Creative Commons - Attribution, Non-Commercial, NoDerivatives (CC BY-NC-ND 4.0)   kliknij tutaj, żeby przejść  
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych (CC BY-NC-ND 4.0)   kliknij tutaj, żeby przejść

Właściciel praw:

Copyright by Dariusz Kuncewicz, Kinga Lachowicz-Tabaczek, Jacek Załuski

Autor opisu:

TK

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

15 kwi 2021

Data dodania obiektu:

19 sie 2015

Liczba wyświetleń treści obiektu:

180

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

248

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/65963

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji