Object structure
PLMET:

click here to follow the link

Creator:

Załuski, Jacek   Kuncewicz, Dariusz   Lachowicz-Tabaczek, Kinga

Subject and Keywords:

zmiana zachowania   wgląd   motywacja celowa i impulsywna   motywacja narracyjna

Description:

Wydawane cztery razy w roku czasopismo jest poświęcone publikacji oryginalnych prac badawczych, które przyczyniają się do poszerzenia i pogłębienia wiedzy we wszystkich dziedzinach psychologii stosowanej. W czasopiśmie publikowane są głównie artykuły empiryczne, w których analizy ilościowe, jak również jakościowe, zwiększają możliwość zrozumienia jednostek, grup lub różnych systemów i prowadzą do praktycznych implikacji w poszczególnych kontekstach. Prace teoretyczne oraz koncepcyjne mogą zostać również przyjęte, o ile wnoszą szczególny wkład w sferę zastosowań praktycznych. Prace publikowane są w wersji elektronicznej w języku angielskim w otwartym dostępie, co zwiększa możliwość korzystania z nich na forum międzynarodowym.

Abstract:

Celem opracowania było zbliżenie się do odpowiedzi na pytanie, dlaczego wgląd uzyskiwany podczas psychoterapii nie zawsze prowadzi do zmiany zachowania pacjenta. Eksploracja literatury na temat wglądu w psychoterapii pozwoliła wyodrębnić wgląd „raczej intelektualny, niż emocjonalny” (I-e) oraz „raczej emocjonalny, niż intelektualny” (E-i). Dodatkowo wyróżniliśmy wgląd E-i z komponentą emocji negatywnych (awersyjny) oraz z komponentą emocji pozytywnych (korektywny). Uzasadniliśmy, że każdy rodzaj wglądu w inny sposób motywuje pacjenta do zmiany zachowania. Wgląd I-e ułatwia pacjentowi realizację wyraźnych celów adaptacyjnych, wgląd E-i awersyjny zniechęca do realizacji celów nieadaptacyjnych, natomiast wgląd E-i korektywny zachęca do przyjęcia i realizacji celów adaptacyjnych. Poddaliśmy też analizie wpływ niektórych, współwystępujących z wglądem, uwarunkowań zmiany zachowania: relacji terapeutycznej, działań pacjenta oraz jego motywacji narracyjnej. Wgląd nie zawsze prowadzi do zmiany zachowania dlatego, że: 1) typ wglądu jest niedostosowany do typu motywacji pacjenta, 2) wgląd pojawia się w kontekście zbyt słabej relacji terapeutycznej lub nie jest wzmocniony działaniem pacjenta, 3) wgląd nie jest kluczowym czynnikiem zmiany, tylko jej efektem bądź wskaźnikiem.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Instytut Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego   www.psychologia.uni.wroc.pl   Wydawnictwo eBooki.com.pl   www.ebooki.com.pl

Contributor:

Kuczyńska, Alicja. Red.   Kuczyńska, Alicja. Ed.

Date issued:

2014

Detailed Type:

artykuł

Format:

application/pdf

Identifier:

ISSN 2354-0052

Language:

eng

Is part of:

Polish Journal of Applied Psychology Volume 12, Number 2, 2014

Is referenced by:

www.pjap.psychologia.uni.wroc.pl

Access rights:

Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych

License:

Creative Commons - Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych (CC BY-NC-ND 4.0)   click here to follow the link

Rights holder:

Copyright by Dariusz Kuncewicz, Kinga Lachowicz-Tabaczek, Jacek Załuski

Autor opisu:

TK