Obiekt

Tytuł: How does interface influence the level of analgesia when Virtual Reality distraction is used?

PLMET:

kliknij tutaj, żeby przejść

Tytuł:

How does interface influence the level of analgesia when Virtual Reality distraction is used?

Tytuł publikacji grupowej:

Polish Journal of Applied Psychology

Autor:

Piskorz, Joanna   Czub, Marcin   Urbańska, Katarzyna   Mrula, Małgorzata   Hodowaniec, Paweł   Misiewicz, Mateusz

Temat i słowa kluczowe:

pain tolerance   thermal stimulation   analgesia   virtual reality   virtual environment  
analgezja   ból   wirtualna rzeczywistość   środowisko wirtualne   stymulacja termiczna

Opis:

The Polish Journal of Applied Psychology is primarily devoted to original investigations that contribute new knowledge and understanding to all fields of applied psychology. PJAP is mainly interested in publishing empirical articles, where quantitative as well as qualitative analyses of data enhance our understanding of individuals, groups or various social systems and have practical implications within particular contexts. Conceptual or theoretical papers may be accepted if they bring a special contribution into the field for application.  
Wydawane cztery razy w roku czasopismo jest poświęcone publikacji oryginalnych prac badawczych, które przyczyniają się do poszerzenia i pogłębienia wiedzy we wszystkich dziedzinach psychologii stosowanej. W czasopiśmie publikowane są głównie artykuły empiryczne, w których analizy ilościowe, jak również jakościowe, zwiększają możliwość zrozumienia jednostek, grup lub różnych systemów i prowadzą do praktycznych implikacji w poszczególnych kontekstach. Prace teoretyczne oraz koncepcyjne mogą zostać również przyjęte, o ile wnoszą szczególny wkład w sferę zastosowań praktycznych. Prace publikowane są w wersji elektronicznej w języku angielskim w otwartym dostępie, co zwiększa możliwość korzystania z nich na forum międzynarodowym.

Abstrakt:

This study investigates the effectiveness of virtual reality (VR) technology in distracting attention from pain. We tested how body engagement related to navigating the virtual environment (VE) influences the intensity of pain. Two different interfaces were used to play the same VE, and a cold pressor test was used for pain stimulation. A mixed design was used for the experiment. Sixty-six undergraduate students participated. One group navigated the game using a rotation sensor, head tracker and foot pedals (Body Movement Interface). Another group navigated only using their hands (Hand Movement Interface). Objective and subjective measures of pain were collected – the amount of time participants kept their hand in a container with cold water, and the participant’s assessment of the pain intensity on a visual analog scale (VAS). Participants also filled in questionnaires designed to measure feelings of presence in VE and emotional attitudes towards the game. We found no significant difference between the two used interfaces in their analgesic efficacy. In both groups during VR distraction, participants showed significantly higher levels of pain endurance than without VR distraction.  
Badanie eksperymentalne dotyczy efektywności rzeczywistości wirtualnej jako dystraktora od bodźców bólowych. Testowano wpływ zaangażowania ciała podczas sterowania grą na intensywność odczuwanego bólu. Dwa różne interfejsy zostały użyte do sterowania tym samym środowiskiem wirtualnym. Jedna z grup sterowała grą wykorzystując ruch całego ciała, druga grupa nawigowała wyłącznie za pomocą ruchu ręki. 66 studentów uczestniczyło jako osoby badane. Termiczna stymulacja zimnem została zastosowana jako bodziec bólowy. Miarą efektu analgetycznego był czas zanurzenia w zimnej wodzie ręki osoby badanej, oraz subiektywna ocena intensywności bólu na skali od 1 do 10. Osoby badane wypełniały także kwestionariusz poczucia obecności w środowisku wirtualnym, oraz odpowiadały na pytania dotyczące odczuć wobec gry. Zaobserwowano istotny efekt analgetyczny związany z użyciem wirtualnej rzeczywistości. Jednak, nie wykryto istotnych statystycznie różnic w efekcie analgetycznym pomiędzy różnymi metodami sterowania grą.

Miejsce wydania:

Wrocław

Wydawca:

Department of Psychology, University of Wrocław   www.psychologia.uni.wroc.pl   Publishing House eBooki.com.pl   www.ebooki.com.pl  
Instytut Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego   www.psychologia.uni.wroc.pl   Wydawnictwo eBooki.com.pl   www.ebooki.com.pl

Współtwórca:

Kuczyńska, Alicja. Ed.  
Kuczyńska, Alicja. Red.

Data wydania:

2014

Szczegółowy typ zasobu:

article  
artykuł

Format:

application/pdf

Identyfikator:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:64641

Język:

eng

Jest częścią:

Polish Journal of Applied Psychology Volume 12, Number 1, 2014

Ma odniesienie w:

www.pjap.psychologia.uni.wroc.pl

Prawa dostępu:

Creative Commons, Non-Commercial, ShareAlike  
Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych

Licencja:

Creative Commons - Attribution, Non-Commercial, NoDerivatives (CC BY-NC-ND 4.0)   kliknij tutaj, żeby przejść  
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych (CC BY-NC-ND 4.0)   kliknij tutaj, żeby przejść

Właściciel praw:

Copyright by Joanna Piskorz, Marcin Czub, Katarzyna Urbańska, Małgorzata Mrula, Paweł Hodowaniec, Mateusz Misiewicz

Autor opisu:

TK

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

15 kwi 2021

Data dodania obiektu:

13 sie 2015

Liczba wyświetleń treści obiektu:

193

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

262

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/65897

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Obiekty Podobne

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji