Obiekt

Tytuł: Próba wyboru książek, pozostawiających ślad w naszym życiu. Analiza preferencji czytelniczych słuchaczy Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych we Wrocławiu

PLMET:

kliknij tutaj, żeby przejść

Tytuł:

Próba wyboru książek, pozostawiających ślad w naszym życiu. Analiza preferencji czytelniczych słuchaczy Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych we Wrocławiu

Tytuł odmienny:

Attempts to choose books which leave meaningful traces on our lives. An analysis of reading preferences of students of the Teacher Training College

Tytuł publikacji grupowej:

Przegląd Biblioterapeutyczny

Autor:

Romulska, Joanna

Temat i słowa kluczowe:

bibliotherapy   reader surveys   reading preferences   readership  
biblioterapia   preferencje czytelnicze   badania ankietowe czytelników   czytelnictwo

Opis:

The issue of choosing books which leave meaningful traces on our lives is a significant one. The contemporary publishing market is flooded with new releases and information about them. It is increasingly difficult to pick books which are worth reading. The aim of the study is to analyse reading preferences among students of the Teacher Training College (a post-secondary school) and attempt a selection of books which have in some way contributed to changes in the readers’ lives. The resultant list includes both books which have influenced the recipients in a positive way and publications which the students would not recommend due to a negative impact on their moods and emotions. The research was conducted by means of surveys, on a sample of 127 respondents. Their responses and opinions led to addressing the following questions: what is the position of reading among other ways of spending their free time, what is the general reading activity of the students, how many books a month they read, whether they read books in electronic form, whether they listen to audiobooks, what books and disciplines they are interested in, what motivates them to read, what sources of access to books they have, how they learn about books which are worth reading, what difficulties they face in accessing books, how they select books to read, what makes them choose a particular book, what are the names of their favourite authors, what are the titles of their favourite books, whether they have books to which they return (and if so, which ones), whether there are books which have left meaningful traces on their lives and what has changed after reading them, whether there are books they would not recommend and why, whether there are authors the respondents reject as a rule, and whether their parents used to read to them in childhood. The results of the study are worth considering, especially by those working with young people at the post-secondary level. The knowledge of book titles preferred by the students, as well as their favourite and rejected authors, may facilitate the work of a bibliotherapist.

Abstrakt:

Temat wyboru książek pozostawiających ślad w naszym życiu jest dość istotny. Współczesny rynek wydawniczy zalewany jest nowościami i informacjami o nich. Trudno wybrać spośród nich takie, które warto przeczytać. Celem pracy jest analiza preferencji czytelniczych słuchaczy Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych (szkoła pomaturalna), oraz próba wyboru i wyodrębnienia książek, które w jakiś sposób przyczyniły się do zmian w życiu ich czytelników. Starano się stworzyć listę zarówno książek, które wpłynęły pozytywnie na odbiorcę, jak i takie publikacje, które słuchacze nie poleciliby, ze względu na negatywny wpływ jej lektury na ich nastrój i emocje. Badania przeprowadzono za pomocą ankiet. W badaniach wzięło udział 127 respondentów. Na podstawie ich wypowiedzi i opinii zbadano: jakie miejsce zajmuje lektura wśród innych sposobów spędzania wolnego czasu, jaka jest aktywność czytelnicza słuchaczy, ile książek czytają w miesiącu, czy czytają książki w wersji elektronicznej, czy słuchają audiobooki, jakie książki i z jakiej dziedziny mieszczą się w kręgu ich zainteresowań, jakie są ich motywy sięgania po książkę, jakie mają źródła dostępu do książek, w jaki sposób dowiadują się o książkach, które warto przeczytać, jakie napotykają trudności w zdobyciu książki, w jaki sposób dokonują wyboru książki, czym się kierują sięgając po konkretną książkę, jakie są nazwiska ich ulubionych autorów, jakie są tytuły ich ulubionych książek, czy są takie książki, do których wracają; jeżeli tak, to do jakich, czy są książki, które zostawiły ślad w ich życiu i co się zmieniło po ich przeczytaniu, czy są książki, które nie polecają i jaki jest tego powód, czy są autorzy, których książki respondenci z reguły odrzucają, czy w dzieciństwie rodzice im czytali. Warto zapoznać się z wynikami tych badań, szczególnie pracując z młodzieżą szkół pomaturalnych. Znajomość tytułów preferowanych przez nich książek oraz ulubionych lub odrzucanych autorów ułatwi pracę biblioterapeuty.

Miejsce wydania:

Sopot

Wydawca:

Wydawnictwo "Smak Słowa"

Współtwórca:

Czernianin, Wiktor. Red.

Data wydania:

2014

Typ zasobu:

text  
tekst

Szczegółowy typ zasobu:

article  
artykuł

Format:

application/pdf

Identyfikator:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:64543

Źródło:

Psch Cz.239

Język:

pol

Język streszczenia:

eng   pol

Jest częścią:

kliknij tutaj, żeby przejść

Ma odniesienie w:

eBooki.com.pl

Prawa dostępu:

Creative Commons, Non-Commercial, ShareAlike  
Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych

Licencja:

Creative Commons - Attribution, Non-Commercial, NoDerivatives (CC BY-NC-ND 4.0)   kliknij tutaj, żeby przejść  
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Użycie niekomercyjne, Bez utworów zależnych (CC BY-NC-ND 4.0)   kliknij tutaj, żeby przejść

Właściciel praw:

Copyright by Instytut Psychologii, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych, Uniwersytet Wrocławski   Copyright by Department of Psychology, Faculty of Historical and Pedagogical Sciences, University of Wrocław

Autor opisu:

TK

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

28 kwi 2021

Data dodania obiektu:

3 lip 2015

Liczba wyświetleń treści obiektu:

718

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

889

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/64619

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Obiekty Podobne

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji