Silesian identity in the period of nation-states (1918-1945)
Tożsamość śląska w okresie państw narodowych 1918-1945
gesamtschlesischer Raum
magazines
Silesian regionalism
land of the Bohemian Crown
When addressing relations between the nation-state and the region, as well as national and regional identities, three categories of identities can be identified in the topoi: the land of the Bohemian Crown, Silesian regionalism and the Pan-Silesian approach. Within each nation-state there were some self-identified ‘true’ identities. These national identities attempted to subdue and engulf the regional identities which stemmed from modern Silesian patriotism, creating borderland identities. They took their final form at the turn of the 20th century and during its first decades. Three aspects are subjected to a detailed analysis: the concept of Silesia’s territory and Silesia’s ‘own’ borders, elements of ‘true’ Silesian identity, and the approach to outsiders. Thus, each ‘National Silesia’ had its own borders, different while overlapping. Their denizens could choose from many identities, similar in every ‘National Silesia’ in only the genetic and structural sense, since their essence was the exclusion of those foreign in the national sense. In the second part, these offers are elaborated in three areas: regional and national symbolism (basing on the naming structure adopted in Czechoslovakian Silesia), places of distinct identity in leading cultural institutions (The Upper Silesian National Museum in Bytom) and the implementation of Silesian regionalism within the Polish educational system.
Po przedstawieniu relacji między państwem narodowym i regionem oraz tożsamościami narodowymi i regionalnymi, podjęty został opis trzech ofert tożsamościowych zawartych w toposach: ziemia korony czeskiej, regionalizm śląski i ogólnośląska przestrzeń. W poszczególnych państwach narodowych były one uznawane za tożsamości „prawdziwe”. Te tożsamości narodowe starały się podporządkować i wpisać w swoje ramy tożsamości regionalne, wyrastające z nowożytnego patriotyzmu śląskiego, tworząc tożsamości kresowe. Swój ostateczny kształt przybrały na przełomie XIX/XX w. i w pierwszych dekadach XX w. Bliżej analizowane są trzy aspekty: wyobrażenie o terytorium i granicach „własnego” Śląska, elementy „prawdziwej” tożsamości śląskiej i stosunek do obcych. Tym samym każdy „Śląsk narodowy” posiadał własne granice – różne, choć nakładające się. Ich mieszkańcy mieli do dyspozycji pełną ofertę tożsamościową, podobną dla każdego „Śląska narodowego”, ale tylko genetycznie i strukturalnie, gdyż jej sednem było wykluczenie „obcych” narodowo.W drugiej części dokonano egzemplifikacji tych ofert na trzech polach: symboliki regionalnej i narodowej (na podstawie preferowanych nazw regionu na Czechosłowackim Śląsku), miejsca poszczególnych tożsamości w wiodących instytucjach kulturalnych (Górnośląskie Muzeum Krajowe w Bytomiu) i implementacji regionalizmu śląskiego poprzez polską szkołę.
Publishing House eBooki.com.pl
Wydawnictwo eBooki.com.pl
www.ebooki.com.pl
Wiszewski, Przemysław. Red. Czapliński, Marek. Red. Greiner, Piotr. Rec.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:64236 ISBN 978-83-927132-8-9
Copyright by Authors and Uniwersytet Wrocławski
Jan 27, 2023
Mar 24, 2015
536
681
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/64226
Edition name | Date |
---|---|
Silesian identity in the period of nation-states (1918-1945) | Jan 27, 2023 |
Linek, Bernard Przerwa, Tomasz. Red. Kołodziej, Robert. Red. Kucharski, Wojciech. Red. Urbaniak, Miron. Red.
Wałęga, Agnieszka
Wałęga, Agnieszka Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Walasek, Stefania. Red. Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.
Bednarz-Grzybek, Renata Wydział Humanistyczny Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Walasek, Stefania. Red. Albański, Leszek. Red.
Zierkiewicz, Edyta
Barnaś-Baran, Ewa
Chmielewski, Witold
Kalinowska-Witek, Barbara Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jędrychowska, Barbara. Red. Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red.