Męczkowska-Christiansen, Astrid
subjectivity
identity
ideology
Nazism
Communism
identity politics
violence
childhood
upbringing
education
deindividuation
cultivation of virtue
podmiotowość
tożsamość
ideologia
nazizm
komunizm
polityki tożsamości
przemoc
dzieciństwo
wychowanie
deindywiduacja
krzewienie cnót
The subject of the analyses presented here in is the anthropological utopias of totalitarianism: Nazism and communism, with particular attention paid to the modes of conceptualising the human being that are present within them. In the latter area, I notice a clear tension between the articulations of the sublimity of the human being, inscribed in the universalist discourse of subjectivity developed on the basis of the philosophical Enlightenment, and the denigration of the ‘empirical human’, which was accompanied by systemically organised practices of totalitarian regimes, leading to alienation of human beings from specifically human properties. In particularly, I am interested in the nature of identity politics implemented under totalitarian regimes. As part of this research, I identify the mechanisms that hinder the development of personal identities and, at the same time, shape individuals manque: susceptible to the influence of power and committed to the political interests of totalitarian regimes. These mechanisms include: deprivation of needs and the induction of a sense of inferiority; the internalisation of the idea of the chosen people and the induction of an appeal mechanism; the dumbing down of people and indoctrination as a substitute for education; the severing of social bonds; the spread of total care as a function of paternalistic power; the promotion of virtues as a metonymy of education; gender identity politics; deindividuation and the erosion of the faculty of judgement.
Przedmiot prezentowanych analiz stanowi antropologiczny wymiar utopii totalitarnych: nazizmu i komunizmu, ze szczególnym uwzględnieniem obecnych w ich ramach sposobów konceptualizacji człowieka. W tym ostatnim obszarze dostrzegam wyraźne napięcie pomiędzy artykulacjami wzniosłości człowieka, wpisującymi się w uniwersalistyczny dyskurs podmiotowości rozwijany na kanwie filozoficznego oświecenia, a urzeczowieniem „człowieka empirycznego”, której towarzyszyły systemowo organizowane praktyki totalitarnych reżimów, idące w kierunku wyjałowienia istot ludzkich ze swoiście ludzkich właściwości. W szczególności interesuje mnie to, jaki charakter przybierają polityki tożsamości realizowane w tych reżimach. W ramach tych poszukiwań identyfikuję mechanizmy blokujące rozwój tożsamości osobowych, a zarazem kształtujące jednostki manque: podatne na oddziaływanie totalitarnej władzy i oddane realizacji jej politycznych interesów. Do mechanizmów tych zaliczam m. in.: deprywację potrzeb i wywoływanie poczucia niższości; interioryzację idei narodu wybranego i wzbudzanie mechanizmu apelacji; otępianie i indoktrynację zastępujące edukację; rozrywanie więzi społecznych; roztaczanie opieki totalnej jako funkcję władzy paternalistycznej; krzewienie cnót jako metonimię wychowania; politykę tożsamości płciowej; deindywiduację i erozję zdolności do dokonywania osądu.
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:136850 doi:10.34616/146556 ISBN 978-83-62618-75-0
Attribution, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 4.0)
Copyright by Astrid Męczkowska-Christiansen
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 21, 2023
Mar 20, 2023
5
0
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/146556
Edition name | Date |
---|---|
Człowiek bez właściwości czy człowiek o właściwościach uniwersalnych? Antropologiczne paradoksy utopii totalitarnych | Mar 21, 2023 |
Kiełb-Grabarczyk, Dorota Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Jurczyk-Romanowska, Ewa. Red. Albański, Leszek. Red.
Nikitorowicz, Jerzy Zakład Historii Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej Szerląg, Alicja. Red. Walasek, Stefania. Red.
Zamecka-Zalas, Olga
Bołdyrew, Aneta