Siblings and the socio-emotional competences of school children in the time of the COVID-19 pandemic
Lasota, Agnieszka
Józefacka, Natalia Maja
Płoszaj, Małgorzata
0000-0001-6128-7859
0000-0002-1674-3760
0000-0003-1277-8138
siblings
socio-emotional competencies
COVID-19
executive functions
prosocial behaviour
school-age
rodzeństwo
kompetencje społeczno-emocjonalne
COVID-19
funkcje wykonawcze
zachowania prospołeczne
Having siblings can be perceived both as a protective factor and a factor hindering the development of socio-emotional competencies of children starting school. It can protect against internalizing behaviours and favour externalizing behaviours. The research also highlighted gender differences. With regard to the girls, the number of siblings was important for the skills related to cognitive behaviour control, i.e., inhibition, and positive social adaptation. In boys, the greatest variation occurred in terms of prosocial behaviour.
Rodzeństwo może być postrzegane jako czynnik zarówno ochronny, jak i utrudniający kształtowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci rozpoczynających naukę szkolną. Posiadanie rodzeństwa może chronić przed zachowaniami internalizacyjnym i sprzyjać zachowaniom eksternalizacyjnym. Badania zaakcentowały także różnice płciowe. W przypadku dziewczynek liczba rodzeństwa miała znaczenie dla umiejętności związanych z poznawczą kontrolą zachowania – hamowaniem oraz pozytywnym społecznym przystosowaniem. U chłopców największe zróżnicowanie występowało w zakresie zachowań prospołecznych.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:135565 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 27 (2022/2)
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 4.0)
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Jun 5, 2023
Nov 9, 2022
73
81
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/145511
Edition name | Date |
---|---|
Posiadanie rodzeństwa a kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci w wieku szkolnym w dobie pandemii iCOVID-19 | Jun 5, 2023 |
Pietkiewicz-Pareek, Beata