Religious education in Poland: between absence and presence
Edukacja religijna w Polsce: między obecnością a nieobecnością
religious education
Poland
catechesis
National Curriculum
elementary school
edukacja religijna
Polska
katecheza
podstawa programowa
szkoła podstawowa
The nature of religious education or religious instruction may vary in different societies. The confessional religious education, namely catechesis, dominates in public schools, as the Roman Catholic Church continues to hold a strong position in Poland. Considering the fact that 94.2% of elementary school students receive the catechism, the author of the paper was interested in whether the Polish elementary schools teach about different religions, religious diversity, and religion as a cultural phenomenon?
W poszczególnych systemach edukacyjnych istnieją różne podejścia wobec nauczania religii w szkole. W Polsce edukacja religijna ma charakter wyznaniowy (katecheza) w związku z silną pozycją Kościoła Katolickiego. Zważywszy na fakt, że 94.2% uczniów szkół podstawowych uczęszcza na katechezę, autorkę tekstu interesowało, czy w podstawie nauczania dla szkół podstawowych uwzględnia się problematykę różnorodności religijnej i wyznaniowej oraz czy religia traktowana jest tako fenomen kulturowy
EDUsfera. Ewa Jurczyk-Romanowska
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:133414 ISSN 2082-9019 e-ISSN 2300-5866
Wychowanie w Rodzinie, T. 22 (1/2020)
Attribution, ShareAlike
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach
Creative Commons - Attribution, ShareAlike (CC BY-SA 4.0)
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 4.0)
Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr
Mar 28, 2022
Jan 31, 2022
41
46
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/142772
Edition name | Date |
---|---|
Edukacja religijna w Polsce: między obecnością a nieobecnością | Mar 28, 2022 |
Chatzipentidis, Kiriakos Czernianin, Wiktor. Red.
Sikorska–Kowalska, Marta Banaszak, Ewa. Red.
Winiarski, Marcin. Red.
Michalski, Grzegorz
Mackiewicz, Marta Górnicki, Leonard. Red.
Muńko, Dominika