- Iliada i jej tradycja epicka: studium z zakresu greckiej tradycji oralnej
Szczegóły obiektu: Iliada i jej tradycja epicka: studium z zakresu greckiej tradycji oralnej
PDF
Opis
- PLMET:
http://confluence.man.poznan.pl/community/display/FBCMETGUIDE - Tytuł:
- Tytuł odmienny:
- Twórca:
- Temat i słowa kluczowe: ; ; ;; ;
- Abstrakt: ;
- Spis treści: Wstęp 11 1. Zarys historii badań 20 Neoanaliza 20 Teoria oralna 22 Neoanaliza i teoria oralna 25 Formuła 27 Znaczenie kontekstualne formuły 29 Formularność języka Homera 30 Datowanie formuł 31 Sceny typowe 31 Poezja cykliczna 32 2. Uwagi techniczne 35 Rozdział I. Cykl i pieśń 37 1. Fenomen cyklu: ustalanie ciągu fabularnego i ról bohaterów 37 2. Związek cyklu pieśni z cyklem czasu 54 Cykl epicki 54 Termin κύκλος 54 Cykliczna przestrzeń 56 Czas cyklu 58 Cykle Iliady 67 Przypuszczalny pierwotny kształt akcji 79 3. Jak powstaje cykl. Epizod w perspektywie całości. Ustalenie treści poematów cyklicznych 81 Jakim zestawem pieśni był cykl — w jaki sposób tworzą całość 85 Jak wygląda struktura pieśni epickiej 92 4. Pierwsza pieśń Demodoka a inwokacja do Iliady i Odysei 97 5. Różnice między Homerem a Cyklem 122 6. Miejsce Iliady w fabule cyklu. Zagadnienie: czy Iliada jest niezbędnym elementem ciągłości fabuły 125 Kwestia adekwatności tytułu Iliady 131 Związki Iliady z Odyseją 133 Rozdział II. Pieśń i tradycja. Schemat opowieści epickiej 137 1. Schematy fabuły eposu greckiego na tle pieśni południowych Słowian 137 2. Podobieństwa zdarzeń cyklicznych jako ślad tradycyjnych schematów 145 Kombinacje scen typowych 145 Przybycie sprzymierzeńców 146 Zabicie wodza sprzymierzeńców a zabicie syna Priama 152 Wycofanie Achillesa z walki/ przepowiednia jego śmierci 154 Rzeczy niezbędne do zdobycia Troi 160 Specyfi ka schematów Cyklu Trojańskiego 165 Achilles i Odys 165 Klątwa i przepowiednia w relacji z psogos 173 Memnon 182 3. Sięganie w głąb tradycj 195 Zbrojenie się bohatera 195 Kłótnia lwa i dzika 200 Gwarancja sławy 211 4. Wykorzystywanie schematów w Cyklu Trojańskim 214 Potencjalność wykorzystywania schematu 214 Powtarzanie schematu 221 Rozdział III. Fantastyka Cyklu i racjonalność Homera 225 1. Fantastyka i magia 225 Problem obecności fantastyki i magii w Cyklu i w dziełach Homera 225 Podskórność magii w Iliadzie 234 Przedmioty magiczne w innych cyklach 234 Przedmioty magiczne w Iliadzie 241 Magia a racjonalizm Homera 252 Postaci fantastyczne skrywane w Iliadzie 262 Chejron i Memnon 262 Historyczność Etiopów 268 Historyczność Troi i Wojny Trojańskiej 272 Kwestia dominującej roli Teb w świecie mykeńskim 274 Sytuacja atakowanej Troi . 277 Kwestia fantastyki i baśniowości obrazu epickiego 277 Dwoistość państwa trojańskiego 279 2. Związki między Cyklami 280 Podobieństwa między cyklami w literaturze przedmiotu 280 Kształtowanie nowych cyklów 286 „Podwojenie” Cyklu Trojańskiego 288 Kreowanie cyklu 291 Rozdział IV. Aluzje w relacjach pieśniarz–publiczność 295 1. Kryteria odbioru oralnego 295 Aluzyjność tekstu 295 Oddziaływanie na słuchaczy 298 Pieśniarz 300 Publiczność 312 2. Inwencja czy aluzja 318 3. Groza i ulga 325 4. Ironia 335 5. Formuła a oddziaływanie na słuchaczy 346 6. Podwójna funkcja powtórzeń 348 7. Meleager — wrażliwość na szczegół 357 8. Konkluzje 362 Rozdział V. Paralelność scen Cyklu i Iliady365 1. Stosunek pieśni do tradycji 367 2. Funkcjonalność aluzji 373 3. Sceny paralelne Iliady i Aithiopidy 385 4. Diomedes — alter ego Achillesa 390 5. Czas ratowania Nestora 399 6. Sekwencje scen 403 7. Modalność i tradycyjność 426 Rozdział VI. Relacja między ethopoiią a systemem aluzji zewnętrznych u Homera 431 1. Powód sporu 432 2. Oszustwo Achillesa 434 3. Zasady odbioru oralnego 436 4. Spór Achillesa z Agamemnonem 440 5. Charakter Achillesa 464 Egoizm a troska o los grupy 466 Zachłanność i skromność potrzeb 473 Okrucieństwo i litość 474 6. Achilles jako heros 478 Zakończenie 497 Bibliografia 505 Summary 533 Indeks badaczy 539 Indeks postaci 543 Indeks źródeł 551 Indeks kluczowych słów i tematów 557
- Miejsce wydania:
- Uzyskany tytuł:
- Dyscyplina:
- Wydawca:
- Data wydania:
- Data zastrzeżenia praw autorskich:
- Typ zasobu:
- Identyfikator:
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:131379 - Język:
- Katalog BUWr: https://katalog.bu.uni.wroc.pl/lib/item?id=chamo:525094
- Właściciel praw:
- Autor opisu:
Obiekt znajduje się w kolekcjach:
Informacje dodatkowe
- Data utworzenia: 2021-10-29
- Data ostatniej modyfikacji: 2024-03-15
- Liczba wyświetleń treści obiektu: 2512
- Możesz również pobrać opis tego obiektu w formatach: ;
- Pobierz manifest IIIF:
Zobacz także
Podwójne znaczenie scen homeryckich
Twórca:Zieliński, Karol
Znaczenie formuły ΚΛΕΟΣ ΑΦΘΙΤΟΝ w kontekście nieśmiertelności Achillesa
Twórca:Chruściak, Ilona
Lew, który nie ryczy? Obraz lwa u Homera
Twórca:Miziur-Moździoch, Maja
Éomer i Éowyn realizacja motywu młodego herosa i jego inicjacji
Twórca:Szeląg, Łukasz
Data:2016
Typ:tekst
Sposób kreowania opowieści przy użyciu opisów gestów rytualnych
Twórca:Chruściak, Ilona
Typ:tekst
Współtwórca:Komsta, Alina
Prawa człowieka a ustawowe bezprawie. Opór jednostki – kryterium krzywdy
Twórca:Oniszczuk, Jerzy
Współtwórca:Balicki, Ryszard; Jabłoński, Mariusz; Wójtowicz, Krzysztof
Skąd Demodok znał historię Odysa - problematyka prawdy i fikcji w eposie oralnym.
Twórca:Zieliński, Karol
Data:2015
Typ:tekst
Homeric Catalogues Between Tradition and Invention
Twórca:Nova, Isabella
Typ:tekst