symbol
local government
commune
communism
authoritarianism
supervision
symbol
samorząd terytorialny
gmina
komunizm
autorytaryzm
nadzór
The exercise of competence in the field of adapting street names and public venues to the standards set out in the provisions of the Act of April 1, 2016 on the prohibition of promoting communism or other totalitarian system by the names of organisational units, commune auxiliary units, buildings, public utility facilities and devices and monuments requires assessment of the facts and subsumption made in the context of the interpretation of certain facts from the point of view of their symbolic meaning. Therefore, it can be concluded that public administration bodies take into account the category of a symbol, which in the context of the provisions on street renaming is a specificlegal category. It is a category that determines the legality of actions taken both by the authority responsible for assigning a given name and by the authority supervising the application of these regulations. The provisions of the act also apply to the visual impact on public space and spaces with the status of public accessibility of monuments, or more precisely, the content of which these monuments are personified. The analysis of the jurisprudence issued on the exercise of competences regulated by this Act leads to the identification of a number of contexts of the referent of the symbol in the case of assessing whether the name of the street or the values embodied by the monument symbolise communism or other totalitarian system. Thus, we can distinguish: the context of social awareness of the existence of the designate, the context of the date, the context of the person and the context of historical facts, as regards the designations of symbols of communism or other totalitarian system, which should be taken into account as premises for assessing the legality of the actions of administrative bodies in the context of their assessment facts, subsumption and imperative actions. Both the authorities exercising the competence to name streets and assessing the symbolism carried by monuments, as well as the authorities exercising the competence to assess the legality of the actions of the deciding authorities in this subject, should take into account the context-criteria indicated here as determinants of whether a given name or monument actually symbolises communism or other totalitarian regime. An important issue is the “range” of influence coupled with the issue of symbol awareness. Thus, we can distinguish symbols identified in a broad social context and exclusive symbols — legible only to a narrow group of people. On the other hand, regardless of the territorial (local or universal) impact of a symbol as aphenomenon in the public space — there must be general agreement as to its symbolic meaning, or even universal awareness of this fact.
Realizacja kompetencji w zakresie dostosowania nazw ulic i obiektów użyteczno-ści publicznej do standardów określonych przepisami ustawy z dnia 1 kwietnia 2016 roku o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy jednostek organizacyjnych, jednostek pomocniczych gminy, budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz pomniki wymaga oceny stanu faktycznego i subsumpcji dokonanych w kontekście interpretacji pewnych faktów z punktu widzenia ich symbolicznego znaczenia. Można więc uznać, że organy administra-cji publicznej uwzględniają kategorię symbolu, która w kontekście przepisów dotyczących zmiany nazwy ulic stanowi swoistą kategorię prawną. Jest to kategoria, która determinuje legalność działań podejmowanych zarówno przez organ odpowiedzialny za nadanie danej nazwy, jak i przez organ nadzorujący stosowanie tych regulacji. Przepisy ustawy dotyczą także wizualnego oddziaływania na przestrzeń publiczną oraz przestrzeń o statusie publicznej dostępności pomników, a ściślej treści, których te pomniki są uosobieniem.Analiza orzecznictwa zapadłego w przedmiocie wykonywania kompetencji regulowanych tą ustawą prowadzi do wyróżnienia szeregu kontekstów desygnatu symbolu w przypadku oceny, czy nazwa ulicy lub wartości uosabiane przez pomnik symbolizują komunizm lub inny ustrój totalitarny. Można więc wyróżnić: kontekst świadomości społecznej istnienia desygnatu, kontekst daty, kontekst osoby oraz kontekst faktów historycznych, jeżeli chodzi o desygnaty symboli komunizmu lub innego ustroju totalitarnego, które powinny być wzięte pod uwagę jako przesłanki oceny legalności działania organów administracji w kontekście podejmowania przez nie oceny stanu faktycznego, subsumpcji i działań władczych. Zarówno organy wykonujące kompetencje dotyczące nazewnictwa ulic i oceny symboliki niesionej przez pomniki, jak i organy wykonujące kompetencje w zakresie oceny legalności działania organów decydujących w tym przedmiocie powinny brać pod uwagę wskazane tu konteksty-kryteria jako wyznaczniki tego, czy dana nazwa lub pomnik rzeczywiście symbolizuje komunizm lub inny ustrój totalitarny.Istotną kwestią jest „zasięg” oddziaływania sprzężony z kwestią świadomości symbolu. Można więc wyróżnić symbole identyfikowane w szerokim kontekście społecznym i symbole ekskluzywne — czytelne tylko dla wąskiej grupy osób. Natomiast niezależnie od zasięgu terytorialnego (lokalnego czy powszechnego) oddziaływania symbolu jako zjawiska w przestrzeni publicznej musi istnieć powszech-na zgoda co do jego symbolicznego znaczenia albo chociażby powszechna świadomość tego faktu.
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Maciejewski, Marek (1950- ). Red.
Scheffler, Tomasz. Red.
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:128587 ISSN 2300-7249 ISSN 0239-6661
Studia nad Autorytaryzmem i Totalitaryzmem. 2020, 42, nr 3, s. 99-129
Czasopisma Naukowe w Sieci (CNS)
The use of this material is allowed only with accordance of applicable rules of fair use or other exceptions provided by law, and any broader use requires the permission of the authorized entity
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego
Making materials available on the basis of the agreement with the owner of the property copyrights
Udostępnianie na podstawie umowy z właścicielem majątkowych praw autorskich
Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o.
15 mar 2023
4 sie 2021
39
48
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/139296
Pawłowska, Karolina Korczak, Jerzy. Red. Uniwersytet Wrocławski
Kacalak, Aleksander Korczak, Jerzy. Red. Uniwersytet Wrocławski
Korczak, Jerzy Lisowski, Piotr Ostapski, Adam Jagoda, Joanna. Rec. Jaworska-Dębska, Barbara. Rec.
Korczak, Jerzy Lisowski, Piotr (1964- ) Ostapski, Adam Miemiec, Marcin. Rec.
Ostapski, Adam Lisowski, Piotr (1964- ) Korczak, Jerzy Miemiec, Marcin. Rec.
Lisowski, Piotr (1964- ) Ostapski, Adam Korczak, Jerzy Miemiec, Marcin. Rec.
Góralski, Piotr Szeffler, Tomasz. Red.