Etyka w reklamie bankowej — zadanie (nie)możliwe do spełnienia?
Ethics in bank advertising— a (im)possible task?
Rutkowska-Tomaszewska, Edyta
Szymonik, Anita
ethics
bank advertising
bank service
unfair advertising
trust in banks
codes of ethics
etyka
reklama bankowa
usługa bankowa
nieuczciwa reklama
zaufanie do banków
kodeksy etyczne
praktyka naruszające
zbiorowe interesy konsumentów
In the current post-crisis reality and financial market situation, in the face of a crisis of values, the need to return to ethics and restore seriously damaged confidence in financial institutions, including banks, is becoming an important and current problem. Paying attention to the specificity of the services offered by banks on the financial market, as well as the banks themselves, the authors of this study analyse bank advertisements covered by the study in terms of their compliance with ethical principles in the post-crisis reality for the period 2009-2019 from the perspective of interventions undertaken by a self-regulatory body such as the Advertising Ethics Committee and the competition and consumer authority such as the President of the Office of Competition and Consumer Protection, as well as from the perspective of trust in banks. The aim is to try to answer the following questions: can any advertising activity be in line with the principles of ethics? Is the ethics of the banking services market, in the bank’s contractual relations with the customer, especially the consumer, especially in bank advertising, necessary, and possible, also in the context of trust in them?
W obecnej rzeczywistości pokryzysowej i sytuacji na rynku finansowym wobec kryzysu wartości ważnym i aktualnym problemem staje się konieczność powrotu do etyki i przywrócenia poważnie nadwyrężonego zaufania do instytucji finansowych, w tym do banków. Zwracając uwagę na specyfikę usług oferowanych na rynku finansowym przez banki, jak i samych banków, autorki niniejszego opracowania dokonują analizy objętych przedmiotem badań reklam bankowych pod kątem ich zgodności z zasadami etycznymi w rzeczywistości pokryzysowej za okres 2009–2019, z perspektywy interwencji podjętych przez organ samoregulacji, jakim jest Komisja Etyki Reklamy oraz organ konkurencji i konsumentów, jakim jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także z perspektywy zaufania do banków. Celem jest próba udzielenia odpowiedzi na pytania — czy jakiekolwiek działanie reklamowe może być zgodne z zasadami etyki? Czy etyka rynku usług bankowych, w relacjach umownych banku z klientem, zwłaszcza konsumentem, w szczególności w reklamie bankowej, jest potrzebna, czy się opłaca, czy jest konieczna i czy jest możliwa, także w kontekście zaufania do nich?
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Korbutowicz, Teresa. Red. Ćwiąkała-Małys, Anna. Red. Mościbrodzka, Monika. Red.
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
artykuł
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:110416 ISSN 1733-5779 ISSN 0239-6661
Czasopisma Naukowe w Sieci (CNS)
Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o.
Mar 14, 2023
Aug 10, 2020
177
182
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/121404
Edition name | Date |
---|---|
Etyka w reklamie bankowej — zadanie (nie)możliwe do spełnienia? | Mar 14, 2023 |
Rutkowska-Tomaszewska, Edyta Sychniak, Agnieszka Ćwiąkała-Małys, Anna. Red. Malarewicz-Jakubów, Agnieszka. Rec. Wrzosek, Stefan. Rec.
Olszewski, Leon (1940- ). Red.
Mądrecka, Emilia Kalisz, Tomasz. Red.
Homa, Magdalena. Red. Mościbrodzka, Monika. Red.
Helios, Joanna Red. Jedlecka, Wioletta Red.