Object

Title: Kontrowersje wokół kosztów reprezentacji i reklamy. Analizy bilansowo-podatkowe

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Kontrowersje wokół kosztów reprezentacji i reklamy. Analizy bilansowo-podatkowe

Alternative title:

Controversy around representation and advertisement — balance-tax analysis

Creator:

Ćwiąkała-Małys, Anna

ORCID:

0000-0001-9812-2118

Subject and Keywords:

marketing   representation costs   advertising costs   goods and services tax deduction   tax deductible expenses  
marketing   koszty reprezentacji   koszty reklamy   odliczenie podatku od towarów i usług VAT   koszty uzyskania przychodów

Description:

Tyt. tomu: Inspirowane zainteresowaniami Marcina. Księga pamiątkowa ku czci doktora Marcina Winiarskiego

Abstract:

This article refers to the complexity of the problem of representation and advertisement costs inventory. The last two years have shown that there is an increasing problem in interpreting these positions. Thus, the costs were analysed on the basis of regulations resulting from the Accounting Act, the Income Tax Act on a corporate entity, the Act on Personal Income Tax, and Goods and Services Income Vat Tax Act. What is more, in the article, different standpoints in time are presented with regards to defining these two terms: advertisement and representation, which in a significant way inhibits the final tax settlement. It also becomes a source of dispute between the taxpayer and the revenue office. The aim of this article is to present a detailed scheme of inventorying chosen marketing actions, defining marketing expenses that constitute tax deductible expenses in the context of differentiating advertisement and representation, and what follows in defining types of marketing actions that enable one to deduct tax from goods and services (VAT tax added).  
Artykuł dotyczy złożoności problemu ewidencjonowania kosztów reprezentacji i reklamy. Ostatnie lata wskazują na rosnący problem w interpretowaniu tych pozycji — stąd też koszty te zanalizowano na podstawie regulacji wynikających z ustawy o rachunkowości, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o podatku od towarów i usług VAT. Co więcej, w artykule zaprezentowane odmienne w czasie stanowiska w zakresie samego definiowania pojęć: reklama i reprezentacja, co w znaczący sposób utrudnia ostateczne rozliczenia podatkowe, co zaś staje się źródłem sporów między podatnikiem a urzędem. Celem artykułu jest: prezentacja szczegółowych schematów ewidencyjnych wybranych działań marketingowych, określenie wydatków marketingowych, będących kosztami uzyskania przychodów w kontekście próby rozróżnienia reklamy od reprezentacji, a następnie ustalenie typów działań marketingowych, umożliwiających odliczenie podatku od towarów i usług VAT (naliczonego).

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego

Contributor:

Korbutowicz, Teresa. Red.   Ćwiąkała-Małys, Anna. Red.   Mościbrodzka, Monika. Red.

Date issued:

2020

Date copyrighted:

2020

Detailed Type:

czasopisma (wydawnictwa ciągłe)   artykuł

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:110409

DOI:

10.19195/1733-5779.32.7

Source:

PAd 102060 II

Language:

eng   pol

Relation:

Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne, ISSN 1733-5779. Nr 32, 2020, s. 91-102

Is version of:

Czasopisma Naukowe w Sieci (CNS)

Rights holder:

Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o.

Autor opisu:

WR U/PAdbg

Object collections:

Last modified:

Apr 14, 2021

In our library since:

Aug 10, 2020

Number of object content hits:

9

Number of object content views in PDF format

9

All available object's versions:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/121397

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Objects Similar

This page uses 'cookies'. More information