Object

Title: Literary dystopia for young people – different visions of the future collective ; Literackie dystopie dla młodzieży – wizje zbiorowej przyszłości

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Literary dystopia for young people – different visions of the future collective  
Literackie dystopie dla młodzieży – wizje zbiorowej przyszłości

Creator:

Gromysz, Jowita

Subject and Keywords:

dystopia   utopia   education   future   school  
dystopia   utopia   edukacja   przyszłość   szkoła

Abstract:

The Author wrote an article about dystopia in young adult literature. She analyzed them as collective future projects. The collective future is an exercise in social imagination. Due to the category of collective future, we can think about the future of communities and individuals. The collective future can be designed as utopia or dystopia. Philosophers, writers as well as economists, politicians, priests and pedagogues deal with the designing of what life will look like for the next generations. Currently, dystopias are an extremely interesting way of designing the collective future. Young people are interested in dystopias because they can see in them the reasons for the malfunctioning of the community. I analyze books on dystopia addressed to young people. I focus on the institution of the school, because this theme shows the importance of education for the functioning of the community.  
W artykule Autorka przedstawia wybrane literackie dystopie dla młodzieży i zwraca uwagę, że mogą one być analizowane jako wizje zbiorowej przyszłości. Przyszłość zbiorowa ma charakter wyobrażony, jest ćwiczeniem społecznej wyobraźni, opiera się na tym, co chcemy zachować (lub zmienić) dla przyszłych pokoleń. Może ona przybierać charakter utopijny lub dystopijny. Projektowanie tego, jak będzie wyglądało życie kolejnych pokoleń, jest obiektem zainteresowania nie tylko filozofów, pisarzy, ale również wielu instytucji (państwa, szkoły, kościoła). Nie ulega wątpliwości, że współcześnie literackie dystopie stanowią niezwykle interesujący sposób projektowania przyszłości zbiorowej. Dystopijne wizje i sposoby ich przezwyciężanie stanowią dla nastolatków rodzaj atrakcyjnego ćwiczenia wyobraźni społecznej, w obrazowy sposób ukazują im wadliwe funkcjonowanie całych społeczności, ale też dają nadzieję na zmianę. Analizując literaturę dystopijną, skierowaną do młodych ludzi, warto skoncentrować się na obrazie szkoły, ponieważ ukazuje on, jakie znacznie dla funkcjonowania społeczności ma edukacja i co może się wydarzyć, gdy zostanie ona podporządkowana (na przykład) polityce.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Date issued:

2020

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:109635

DOI:

10.34616/22.20.289

Language:

pol

Relation:

Utopia a edukacja, T. 4, s. 319-338

Rights holder:

Copyright by Jowita Gromysz

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Object collections:

Last modified:

Nov 4, 2020

In our library since:

Jul 16, 2020

Number of object content hits:

348

Number of object content views in PDF format

348

All available object's versions:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/119708

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

This page uses 'cookies'. More information