Obiekt

Tytuł: „Education makes human free” – German concept of “Bildung” as ethical injunction and method of fulfilling as a human being – about utopia and ideology ; „Doskonalenie się czyni człowieka wolnym” – niemiecka koncepcja „Bildung” jako etyczny nakaz i metoda spełniania się jednostki, czyli o utopii i ideologii

PLMET:

kliknij tutaj, żeby przejść

Tytuł:

„Education makes human free” – German concept of “Bildung” as ethical injunction and method of fulfilling as a human being – about utopia and ideology  
„Doskonalenie się czyni człowieka wolnym” – niemiecka koncepcja „Bildung” jako etyczny nakaz i metoda spełniania się jednostki, czyli o utopii i ideologii

Autor:

Jędrzejczak, Helena Anna

ORCID:

0000-0002-0626-9057

Temat i słowa kluczowe:

utopia   ideology   Karl Mannheim   Sonderweg   Bildung   freedom   education   culture  
utopia   ideologia   Karl Mannheim   Sonderweg   Bildung   wolność   edukacja   kultura

Abstrakt:

The text addresses the issue of the German concept of “Bildung”, meaning learning and qualification understood as a condition for the self-fulfillment of the human being. For its analysis were used the categories of ideology and utopia as understood by German sociologist of knowledge Karl Mannheim. The text presents the concept of a “German special path” and an important element of it “Bildungsbürgertum” – a bourgeoisie whose condition is continuous qualification to fulfill his calling. Those ideas are considered in terms of Mannheim's utopian thinking. Using methods provided by sociology of knowledge and history of ideas, the text describes the ideological, social and political context that made it possible to appear for ideas of “Bildung” and “Bildungsbürgertum” and their becoming ideologies and utopias.  
Tekst porusza problematykę niemieckiej koncepcji „Bildung”, oznaczającej uczenie się i doskonalenie jako sposób na uzyskanie pełni człowieczeństwa. Do jego analizy wykorzystano kategorie ideologii i utopii w rozumieniu niemieckiego socjologa wiedzy Karla Mannheima. W artykule zaprezentowano koncepcję „Niemieckiej drogi odrębnej” i odniesiono się do najważniejszego elementu tworzącego „Bildungsbürgertum” – mieszczanina, dla którego ciągłe kształcenie się stanowi wypełnienie jego powołania. Te idee rozpatrywane są w kategoriach myślenia utopijnego według Mannheima. Wykorzystując metodologię socjologii wiedzy i historii idei, tekst opisuje konteksty społeczny, polityczny i ideowy, które pozwoliły na powstanie idei „Bildung” and „Bildungsbürgertum” i wynikających z nich ideologii i utopii.

Miejsce wydania:

Wrocław

Wydawca:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Data wydania:

2020

Identyfikator:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:109631

DOI:

doi:10.34616/22.20.413

Język:

pol

Powiązanie:

Utopia a edukacja, T. 4, s. 263-272

Właściciel praw:

Copyright by Helena Anna Jędrzejczak

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

7 kwi 2021

Data dodania obiektu:

16 lip 2020

Liczba wyświetleń treści obiektu:

143

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

143

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/119704

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji