Object

Title: Laboratories of the future. Ecovillages as educational and utopian projects ; Laboratoria przyszłości. Ekowioski jako projekty edukacyjno-utopijne

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Laboratories of the future. Ecovillages as educational and utopian projects  
Laboratoria przyszłości. Ekowioski jako projekty edukacyjno-utopijne

Creator:

Krassowski, Marcin

Subject and Keywords:

ecovillage   environmental anthropology   education   local environmental knowledge   Global Ecovillage Network   utopia  
ekowioski   antropologia środowiska   edukacja   lokalna wiedza środowiskowa   Global Ecovillage Network   utopia

Abstract:

In this paper, I elaborate on educational projects undertaken by ecovillages and Global Ecovillage Network in the context of both utopian and laboratorian metaphors used to describe the character and activities of ecovillage movement and the global environmental issues addressed by ecovillages in the local context. I argue that ecovillages produce a kind of local environmental knowledge which is the answer to the global environmental crisis and which they try to spread by different educational activities. I show how both the processes of production and distribution of that knowledge is guided by the utopian and laboratorian metaphors. Utopian metaphor gives the vision, mission, goal and particular, characteristic diagnosis of the global issues. Laboratorian metaphor – following the Latourian ideas of scaling – gives the tools to find the solutions to the problem diagnosed by utopian thinking. I describe education as being at the same time a laboratorian attempt to scale up the locally produced knowledge and as having utopian aspirations of universality.  
Artykuł podejmuje problematykę oddolnych działań podejmowanych w obliczu światowego kryzysu klimatycznego. Za przykład podmiotów podejmujących takie działania służą ekowioski – tradycyjne lub intencjonalne społeczności mające na celu regenerację środowiska społecznego i naturalnego. W artykule przedstawiono analizę działań podejmowanych przez środowiska ekoosadnicze poprzez pryzmat dwóch metafor używanych na określenie ekowiosek: metafory ekowioski-laboratorium oraz ekowioski-utopii. Spojrzenie na funkcjonowanie tych społeczności poprzez wyżej wymienione metafory pozwala zobaczyć, w jaki sposób definiują przyczyny kryzysu środowiskowego oraz jakie cele przyświecają wypracowywaniu rozwiązań tych problemów. Wskazuję, że ekowioski można – inspirując się rozmyślaniami Bruno Latoura – postrzegać jako laboratoria przyszłości: miejsca diagnozowania globalnych problemów, poszukiwania ich rozwiązań w mikroskali i prób skalowania (upscaling) tych rozwiązań poprzez działania edukacyjne.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Date issued:

2020

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:109626

DOI:

doi:10.34616/22.20.410

Language:

pol

Relation:

Utopia a edukacja, T. 4, s. 203-221

Rights holder:

Copyright by Marcin Krassowski

Location of original object:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Object collections:

Last modified:

Mar 19, 2021

In our library since:

Jul 16, 2020

Number of object content hits:

121

Number of object content views in PDF format

121

All available object's versions:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/119701

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

This page uses 'cookies'. More information