Obiekt

Tytuł: Laboratories of the future. Ecovillages as educational and utopian projects ; Laboratoria przyszłości. Ekowioski jako projekty edukacyjno-utopijne

PLMET:

kliknij tutaj, żeby przejść

Tytuł:

Laboratories of the future. Ecovillages as educational and utopian projects  
Laboratoria przyszłości. Ekowioski jako projekty edukacyjno-utopijne

Autor:

Krassowski, Marcin

Temat i słowa kluczowe:

ecovillage   environmental anthropology   education   local environmental knowledge   Global Ecovillage Network   utopia  
ekowioski   antropologia środowiska   edukacja   lokalna wiedza środowiskowa   Global Ecovillage Network   utopia

Abstrakt:

In this paper, I elaborate on educational projects undertaken by ecovillages and Global Ecovillage Network in the context of both utopian and laboratorian metaphors used to describe the character and activities of ecovillage movement and the global environmental issues addressed by ecovillages in the local context. I argue that ecovillages produce a kind of local environmental knowledge which is the answer to the global environmental crisis and which they try to spread by different educational activities. I show how both the processes of production and distribution of that knowledge is guided by the utopian and laboratorian metaphors. Utopian metaphor gives the vision, mission, goal and particular, characteristic diagnosis of the global issues. Laboratorian metaphor – following the Latourian ideas of scaling – gives the tools to find the solutions to the problem diagnosed by utopian thinking. I describe education as being at the same time a laboratorian attempt to scale up the locally produced knowledge and as having utopian aspirations of universality.  
Artykuł podejmuje problematykę oddolnych działań podejmowanych w obliczu światowego kryzysu klimatycznego. Za przykład podmiotów podejmujących takie działania służą ekowioski – tradycyjne lub intencjonalne społeczności mające na celu regenerację środowiska społecznego i naturalnego. W artykule przedstawiono analizę działań podejmowanych przez środowiska ekoosadnicze poprzez pryzmat dwóch metafor używanych na określenie ekowiosek: metafory ekowioski-laboratorium oraz ekowioski-utopii. Spojrzenie na funkcjonowanie tych społeczności poprzez wyżej wymienione metafory pozwala zobaczyć, w jaki sposób definiują przyczyny kryzysu środowiskowego oraz jakie cele przyświecają wypracowywaniu rozwiązań tych problemów. Wskazuję, że ekowioski można – inspirując się rozmyślaniami Bruno Latoura – postrzegać jako laboratoria przyszłości: miejsca diagnozowania globalnych problemów, poszukiwania ich rozwiązań w mikroskali i prób skalowania (upscaling) tych rozwiązań poprzez działania edukacyjne.

Miejsce wydania:

Wrocław

Wydawca:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Data wydania:

2020

Identyfikator:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:109626

DOI:

doi:10.34616/22.20.410

Język:

pol

Powiązanie:

Utopia a edukacja, T. 4, s. 203-221

Właściciel praw:

Copyright by Marcin Krassowski

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

19 mar 2021

Data dodania obiektu:

16 lip 2020

Liczba wyświetleń treści obiektu:

124

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

124

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/119701

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji