inquiry-based history learning
multiethnic societies in history education
history lessons
historical thinking
history education
medieval European history in education
edukacja historyczna
myślenie historyczne
historia średniowiecza w edukacji
społeczeństwa wieloetniczne w edukacji historycznej
lekcje historii
The book uses the Bix Six Historical Thinking Concepts developed by Peter Seixas (University of British Columbia): analysing causes and consequences, identifying continuity and change, using primary source evidence, establishing historical significance, taking historical perspectives and understanding ethical dimensions of history. Six lesson scenarios have been developed that promote the concepts and present methods of historical research. The content is based on the results of the interneational research project „Mechanisms of cohesion building of multiethnic societies, 10th-21st c.” coordinated by Przemysław Wiszewski of the University of Wrocław.
Książka korzysta z koncepcji sześciu filarów myślenia historycznego, wyróżnionych przez kanadyjskiego badacza Petera Seixasa: myślenia przyczynowo-skutkowego, dostrzegania ciągłości i zmiany, poszukiwania dowodów w źródłach, ustalania doniosłości historycznej, uwzględniania perspektyw historycznych oraz rozumienia etycznego wymiaru historii. W oparciu o nie proponuje sześć scenariuszy zajęć z historii, koncentrujących się na pokazaniu warsztatu badawczego historyka. Treści uwzględniają dorobek międzynarodowego projektu badawczego „Mechanizmy budowania spójności w społecznościach wieloetnicznych, X-XXI w.”, kierowanego przez Przemysława Wiszewskiego z Uniwersytetu Wrocławskiego.
Centrum Edukacji Obywatelskiej
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:108895 ISBN 978-83-955113-5-6
Copyright by Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej Copyright by University of Wrocław, Faculty of Historical and Pedagogical Sciences
Aug 31, 2022
May 28, 2020
209
26
0
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/118568
Edition name | Date |
---|---|
Thinking about Multiethnicity | Aug 31, 2022 |