Nieuczciwa i zakazana reklama skierowana do seniorów
Problem of unfair and inadmissible advertising addressed to seniors
seniors
advertisement
advertising law
unfair and inadmissible advertising
consumer rights
consumer protection
competition law
Act on Competition and Consumer Protection
seniorzy
reklama
prawo reklamy
nieuczciwa reklama
zakazana reklama
niedozwolona reklama
prawa konsumenta
ochrona konkurencji i konsumentów
Tyt. zeszytu: Człowiek, przedsiębiorstwo, gospodarka światowa. Wyzwania srebrnej gospodarki
The aim of this work is presenting main aspects of the problem of unfair and inadmissible advertising addressed to elders. The author presents the concept of advertising as well as the regulations concerning it in applicable provisions of Polish, European and international law, focusing mainly on characteristics of unfair and inadmissible advertising. Main part of work is the presentation of elders as a specific group of consumers who are particularly exposed to unlawful business practices. As an example of it the author points out the cases of unfair and inadmissible advertising which are the subject of proceedings before the Office for Competition and Consumer Protection. The author also presents the commonly used unlawful business practices directed against elders. The culmination of this work is an indication what steps can be taken by elders so as not to become a victim of unfair and inadmissible advertising.
Problematyka niniejszej pracy dotyczy nieuczciwej i zakazanej reklamy skierowanej do seniorów. Celem pracy jest przedstawienie badań jakościowych nad reklamą adresowaną do osób starszych oraz uzyskanie odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób seniorzy jako szczególna grupa konsumentów może być bardziej kompleksowo chroniona przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi zawartymi w reklamie. Autor przedstawia pojęcie reklamy oraz omawia regulacje jej dotyczące w obowiązujących przepisach prawa polskiego, unijnego oraz międzynarodowego, skupiając się na zdefiniowaniu reklamy nieuczciwej oraz reklamy zakazanej. W pracy zostanie przedstawiona charakterystyka seniorów jako grupy konsumentów szczególnie narażonej na nieuczciwe praktyki rynkowe przedsiębiorców. Jako egzemplifikacje nieuczciwych praktyk wobec seniorów autor wskaże przykłady niedozwolonej i zakazanej reklamy, będących przedmiotem postępowania przed UOKiK, a także przedstawi inne powszechnie stosowane nieuczciwe praktyki rynkowe skierowane przeciwko seniorom. Autor wyjaśni, jakie kroki może podjąć senior, by nie stać się ofiarą nieuczciwej oraz zakazanej reklamy. Wniosek końcowy pracy stanowi stwierdzenie, że edukacja w zakresie prawa reklamy oraz ochrony praw konsumenckich jest niewystarczająca zarówno w stosunku do osób starszych, jak i przedsiębiorców. Autor wskaże również konieczność wszczynania postępowań przed UOKiK wobec przedsiębiorców stosujących zakazane inieuczciwe reklamy, w szczególności z uwagi na prewencyjny cel wysokich kar finansowych.
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Homa, Magdalena. Red. Mościbrodzka, Monika. Red.
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)
artykuł
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:108579 ISSN 1733-5779 ISSN 0239-6661
Czasopisma Naukowe w Sieci (CNS)
Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o.
Mar 14, 2023
May 18, 2020
106
111
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/118150
Edition name | Date |
---|---|
Nieuczciwa i zakazana reklama skierowana do seniorów | Mar 14, 2023 |
Winiarski, Marcin. Red.
Stefanicki, Robert Bojko, Andrìj Mihajlovič (1963- ). Red. Marszał, Maciej (1968- ). Red. Uniwersytet Wrocławski. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Lʹvìvsʹkij nacìonalʹnij unìversitet ìm. Ìvana Franka. Ûridičnij fakulʹtet
Olszewski, Leon (1940- ). Red.