history education
historical thinking
inquiry-based historical learning
analysis of historical sources
history lessons
European history
multiethnic societies
primary and secondary sources
historical interpretation
test of iron
history of Romania
history of Transylvania
history of Sardinia
family trees
Mariano IV of Sardinia
Louis I of Hungary
Agnes Wizla
historical maps
Jews in Portugal
Muslims in Portugal
history of Iberian Peninsula
panorama of Lviv
portraits of European kings
Saint Catharine
medieval miniatures
Chronica Hungarorum
history of Hungary
Frederic Chopin portraits
Polish churches in USA
Polish cathedral style
photography manipulation
photography analysis
coat of arms
Russian imperial coat of arms
Hungarian coat of arms
edukacja historyczna
myślenie historyczne
analiza źródeł historycznych
materiały dydaktyczne
dydaktyka historii
historia Europy
społeczeństwa wieloetniczne
źródła pisane
interpretacja historyczna
próba ognia
historia Rumunii
historia Siedmiogrodu
społeczeństwo stanowe
drzewa genealogiczne
historia Sardynii
Mariano IV z Sardynii
Ludwik Węgierski
Agnieszka Wisła
mapy historyczne
żydzi w Portugalii
muzułmanie w Portugalii
historia Półwyspu Iberyjskiego
panorama Lwowa
portrety królów europejskich
święta Katarzyna
miniatury średniowieczne
Kronika Węgierska
historia Węgier
portrety Fryderyka Szopena
kościoły polonijne w USA
polski styl katedralny
manipulacja fotografią
analiza fotografii
herby
herb imperialny Rosji
godło Węgier
This volume goes beyond its initial goal of transferring the findings of the research project on "Cohesion building of multiethnic societies in Europe in the 11th-21st c" into school practice. It is based on the concept of "reading like a historian" developed by Sam Wineburg at Stanford University. "Reading" includes not only traditional written sources, but also iconographic material, such as medieval miniatures, coats of arms, photographs, as well as family trees and maps. It provides easy-to-adapt ideas, questions and tools to move from superficial browsing to an in-depth critical analysis, taking into account the origin of the material, its historical context and confrontation with other documents and data.
Tom przedstawia pomysły rozwiązań dydaktycznych, wdrażających uczniów szkół średnich do warsztatu naukowego historyka. Uczy „czytać jak historyk” w myśl koncepcji, którą opracował Sam Wineburg z Uniwersytetu Stanforda w USA. Uwzględnia nie tylko tradycyjne źródła pisane, lecz także materiał ikonograficzny, w tym miniatury średniowieczne, herby, fotografie, a także drzewa genealogiczne i mapy. Pokazuje, jak przejść od powierzchownego oglądu do dogłębnej krytycznej analizy, uwzględniającej pochodzenie materiału, jego kontekst historyczny i konfrontację z innymi przekazami. Opiera się na materiale dotyczącym kształtowania się społeczeństw wieloetnicznych w Europie XI-XXI wieku.
Uniwersytet Wrocławski Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Instytut Historyczny
oai:repozytorium.uni.wroc.pl:109329 ISBN 978-83-955113-2-5 (online) ISBN 978-83-955113-1-8 (druk)
The publication is available to the public to a limited extent
Publikacja jest dostępna publicznie w ograniczonym zakresie
Aug 31, 2022
Jun 26, 2020
723
267
520
https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/117756
Edition name | Date |
---|---|
Czytając o wieloetniczności | Aug 31, 2022 |
Obrębski, Maciej Gołaczyński, Jacek. Red. Mazurkiewicz, Jacek. Red. Turłukowski, Jarosław. Red. Karkut, Daniel. Red.