Object

Title: Envy versus Adoration: Heroes and Celebrities as a Mirror of Social Emotions ; Zawiść versus uwielbienie, czyli bohaterowie i celebryci zwierciadłem emocji społecznych

PLMET:

click here to follow the link

Title:

Envy versus Adoration: Heroes and Celebrities as a Mirror of Social Emotions  
Zawiść versus uwielbienie, czyli bohaterowie i celebryci zwierciadłem emocji społecznych

Creator:

Doda-Wyszyńska, Agnieszka   Obrębska, Monika

ORCID:

0000-0002-4726-5669   0000-0003-0457-5402

Subject and Keywords:

hero   emotions   values   victim  
bohater   emocje   wartości   ofiara

Abstract:

In our earlier studies (2014-2016), we examined which values ​​are associated with contemporary heroes. Now, in the research planned for the coming years, we intend to study the emotions that the heroes elicit. The heroes embody culturally significant values ​​that are appropriated by market mechanisms. The oscillation of a particular hero within the field of values evokes many emotions. For example, in an accelerated oscillation between adoration and envy or even hatred ‘stars’ and their fans lose their sense of reality, but—perhaps only due to this ‘madness’—the ultimate destiny of the human world is delayed: the apocalyptic fall into pure violence (Girard). René Girard’s theory premises the tendency of human beings to subconsciously imitate others. People imitate one another, which ultimately leads to rivalry and violent conflicts. Such conflicts are partly resolved by the scapegoat mechanism, which accumulates and transforms many contradictory emotions. These emotions often make today’s heroes and ‘stars’ the tragic victims of culture.  
W naszych wcześniejszych badaniach (2014–2016) sprawdzałyśmy, jakie wartości są związane ze współczesnymi bohaterami. Teraz, w najbliższej przyszłości, planujemy badać emocje uwalniane przez bohaterów. Ucieleśniają oni istotne kulturowo wartości, które są przywłaszczane przez mechanizmy rynkowe. Oscylacja konkretnego bohatera w obszarze wartości wywołuje wiele emocji. Na przykład, „gwiazdy” i ich fani, w przyspieszonej oscylacji między adoracją i zazdrością, a nawet nienawiścią, tracą poczucie rzeczywistości, ale być może tylko przez to „szaleństwo”, ostateczny cel ludzkiego świata zostaje opóźniony: apokaliptyczny upadek w czystą przemoc (Girard). Teoria René Girarda zakłada powszechną tendencję istot ludzkich do podświadomego naśladowania innych. Ludzie naśladują się nawzajem, co ostatecznie prowadzi do rywalizacji i gwałtownych konfliktów. Takie konflikty są częściowo rozwiązane przez mechanizm kozła ofiarnego, który przetwarza sprzeczne emocje społeczne. Te emocje sprawiają, że bohaterowie i „gwiazdy” są często tragicznymi ofiarami kultury.

Place of publishing:

Wrocław

Publisher:

Instytut Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Contributor:

Banaszak, Ewa. Red.

Date issued:

2019

Resource Type:

tekst

Detailed Type:

journal

Identifier:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:100468

DOI:

doi:10.34616/fs.19.2.172.189

Is part of:

click here to follow the link

Rights holder:

Copyright by Agnieszka Doda-Wyszyńska   Copyright by Monika Obrębska

Object collections:

Last modified:

Apr 28, 2021

In our library since:

Dec 8, 2019

Number of object content hits:

272

Number of object content views in PDF format

322

All available object's versions:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/106350

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Objects Similar

This page uses 'cookies'. More information