Obiekt

Tytuł: Transgressions in the Pedagogy of Religion – between Instrumentalization and Emancipation of Religious Education

PLMET:

kliknij tutaj, żeby przejść

Autor:

Humeniuk, Monika

ORCID:

0000-0002-9888-3010

Abstrakt:

On the basis of the human interests concept and relevant types of rationality by Jürgen Habermas I reconstructed three models of religious education: confessional, hermeneutic and critical approach. The first of them, confessional approach, grows from the cognition objectivism and the axiological absolutism. The second one, connected with the hermeneutics in a religious education, understands knowledge as a social construct and refers to communication skills in the negotiation meanings. The last one, critical approach, makes emancipation skills, in the areas of debunking and active opposition to an oppression and enslavement coming from ideologisation of religion, the major aim of a religious education. Each one of those models has a different potential of transgression understood as a flexibility towards boundaries of self-understanding. Each of them differently addresses the context of progressive secularisation and socio-cultural pluralism.

Miejsce wydania:

Wrocław

Wydawca:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Data wydania:

2019

Identyfikator:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:95778 ; ISBN 978-83-62618-48-4

DOI:

10.34616/22.19.071

Język:

eng

Prawa dostępu:

Regulamin korzystania z Biblioteki Cyfrowej Uniwersytetu Wrocławskiego

Licencja:

kliknij tutaj, żeby przejść

Właściciel praw:

© Copyright by Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

2020-11-04

Data dodania obiektu:

2019-06-24

Liczba wyświetleń treści obiektu:

25

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

28

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/103082

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji