Obiekt

Tytuł: Parentocracy and construction of educational and social inequalities ; Parentokracja i konstruowanie nierówności edukacyjno-społecznych

PLMET:

kliknij tutaj, żeby przejść

Tytuł:

Parentocracy and construction of educational and social inequalities  
Parentokracja i konstruowanie nierówności edukacyjno-społecznych

Autor:

Sobczak, Anna

ORCID:

0000-0002-6174-9045

Temat i słowa kluczowe:

family   education   children   parentocracy   social inequalities  
rodzina   edukacja   dzieci   parentokracja   nierówności społeczne

Abstrakt:

The aim of the article is to try to explain what is the ideology of parentocracy and describe its impact on the educational and social functioning of individuals, in particular in the conditions of modern mass education, also at the academic level. In this paper the method of analysis and synthesis of literature sources was used. Three possible ways of thinking about parentocracy can be distinguished, which include choices made by parents regarding their children’s participation in the education process, socialization in the family and the “post-educational” period associated with the entry of graduates into the labour market, in which parents’ social capital plays a significant role. Currently one of the important sources of educational and social inequality is the family, and more specifically parents and their resources, which they can use to ensure a proper education for their children.  
Celem artykułu jest próba wyjaśnienia czym jest ideologia parentokracji oraz opisu jej wpływu na edukacyjne i społeczne funkcjonowanie jednostek, w szczególności w warunkach współczesnego masowego kształcenia, również na poziomie akademickim. W pracy wykorzystano metodę analizy oraz syntezy źródeł literaturowych. Można wyróżnić trzy możliwe sposoby myślenia o parentokracji, na jakie składają się wybory dokonywane przez rodziców dotyczące uczestnictwa ich dzieci w procesie edukacji, socjalizacja w rodzinie i okres „poedukacyjny” związany z wejściemabsolwentów na rynek pracy, w którym dużą rolę odgrywa kapitał społeczny rodziców. Obecnie jednym z ważnych źródeł tworzenia się nierówności edukacyjno-społecznych jest rodzina, a konkretnie rodzice i posiadane przez nich zasoby, które mogą wykorzystać, aby zapewnić odpowiednie kształcenie swoim dzieciom.

Miejsce wydania:

Wrocław

Wydawca:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Data wydania:

2018

Szczegółowy typ zasobu:

journal  
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)

Identyfikator:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:95662

DOI:

10.34616/wwr20182.447.458

Źródło:

Pdg P 343

Język:

pol

Powiązanie:

Wychowanie w Rodzinie, T. 18 (2/2018)

Ma odniesienie w:

kliknij tutaj, żeby przejść

Prawa dostępu:

Attribution, ShareAlike  
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach

Licencja:

Creative Commons - Attribution, ShareAlike (CC BY-SA 3.0)   kliknij tutaj, żeby przejść  
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 3.0)   kliknij tutaj, żeby przejść

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

22 gru 2020

Data dodania obiektu:

7 maj 2019

Liczba wyświetleń treści obiektu:

250

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

337

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/102856

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Obiekty Podobne

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji