Obiekt

Tytuł: Institutional education of blind, deaf and speech-disabled children in Slovenia until World War II

PLMET:

kliknij tutaj, żeby przejść

Tytuł:

Institutional education of blind, deaf and speech-disabled children in Slovenia until World War II

Tytuł odmienny:

Edukacja instytucjonalna dzieci niewidomych, niesłyszących i z wadami wymowy na Słowenii przed II wojną światową

Autor:

Šorn, Mojca   Dobaja, Dunja

ORCID:

0000-0002-4457-1118   0000-0001-8501-8573

Temat i słowa kluczowe:

blind children   deaf children   speech-disabled children   education   schooling   Slovenia   1918-1945  
dzieci niewidome   dzieci głuche   dzieci z wadami wymowy   edukacja   szkolnictwo   Słowenia   1918-1945

Abstrakt:

The purpose of the following contribution may be somewhat atypical, as it deals with the so-called substitute families of the blind, visually impaired, deaf, and hearing-impaired children in Slovenia in the period between the world wars. In Slovenia, substitute families were represented by the institutes that also encompassed boarding facilities with an educational-developmental programme apart from the educationalpractical component of schooling. The expert teachers strived to ensure that as many as possible blind and deaf children could benefit from this special treatment. Based on the accessible archive materials and appropriate literature, the authors follow the path of blind and deaf children from their early years to the gaining of their professions, which guaranteed the individuals’ independence in their future life and ensured their integration into the intergenerational relations. The authors have ascertained that the blind, deaf, and speech-disabled children who were included in suitable educational and schooling processes during the first decades of the 20th century had a better chance of taking an independent part in the society. Most of them were aware that the institutes had given them excellent life lessons that transcended the mere acquisition of knowledge and physical skills.  
Cel artykułu może wydawać się dość nietypowy, ponieważ są nim tak zwane rodziny zastępcze osób niewidomych, niedowidzących, głuchych i niedosłyszących w Słowenii w okresie międzywojennym. W Słowenii rodziny zastępcze reprezentowane były przez instytucje, które zajmowały się również utrzymaniem oraz edukacją do rozwoju i edukacją praktyczną. Nauczyciele–eksperci starali się umożliwić niewidomym i głuchym dzieciom korzystanie z tego specjalnego traktowania. Metody: W oparciu o dostępne materiały archiwalne i odpowiednią literaturę autorzy śledzą ścieżki niewidomych i głuchych dzieci od wczesnej młodości do zdobycia zawodu, co umożliwiało im bycie niezależnym w ich przyszłym życiu i pozwalało na integrację w ramach relacji międzypokoleniowych.

Miejsce wydania:

Wrocław

Wydawca:

Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego

Data wydania:

2018

Szczegółowy typ zasobu:

journal  
czasopisma (wydawnictwa ciągłe)

Identyfikator:

oai:repozytorium.uni.wroc.pl:95649

DOI:

10.34616/wwr20182.225.240

Źródło:

Pdg P 343

Język:

eng

Powiązanie:

Wychowanie w Rodzinie, T. 18 (2/2018)

Ma odniesienie w:

kliknij tutaj, żeby przejść

Prawa dostępu:

Attribution, ShareAlike  
Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach

Licencja:

Creative Commons - Attribution, ShareAlike (CC BY-SA 3.0)   kliknij tutaj, żeby przejść  
Creative Commons - Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach (CC BY-SA 3.0)   kliknij tutaj, żeby przejść

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Pedagogiki UWr

Autor opisu:

h.w.

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

17 wrz 2021

Data dodania obiektu:

6 maj 2019

Liczba wyświetleń treści obiektu:

56

Liczba wyświetleń treści obiektu w formacie PDF

71

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://repozytorium.uni.wroc.pl/publication/102844

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH (DC)

OAI-PMH (METS)

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji